Czas trwania: | Ze względu na dość rozbudowaną formę zajęcia przewidziane są na 3 godziny lekcyjne (po 45 min). Najlepiej zrealizować je w ciągu dwóch dni (drugi dzień zmagań z ortografią warto rozpocząć od powtórzenia reguły zdefiniowanej przez uczniów, czyli od punktu 8. scenariusza) |
Cele zajęć: | • cel ogólny: poznanie reguły warunkującej pisownię wyrazów z „rz” po spółgłoskach „p”, „t”, „w”; • cele szczegółowe – po zajęciach uczeń: – zna regułę warunkującą pisownię „rz” w wyrazach po spółgłoskach: „p”, „t”, „w” oraz właściwie ją stosuje, – dokonuje autokorekty pisanego tekstu, – posługuje się słownikiem ortograficznym, – analizuje wyrazy z trudnościami ortograficznymi, – czyta tekst ze zrozumieniem |
Metody: | Rozmowa, pokaz, oparte na działaniach praktycznych uczniów, ćwiczenia, zabawy integracyjne |
Formy pracy: | • indywidualna, • zbiorowa |
Środki dydaktyczne: | • mała piłka do zabawy wprowadzającej, • kolorowa kreda, • kserokopie tekstu do wycinanki (liczba kopii odpowiadająca liczbie dzieci), • kolorowe kredki, klej oraz... |
Pisownia wyrazów z „rz” po spółgłoskach „p”, „t”, „e”
Scenariusz zajęć dla uczniów klasy II