Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

2 września 2021

NR 65 (Wrzesień 2021)

Papierowy pop-up, czyli bliżej lub dalej
Ćwiczenia plastyczne

0 14

Jak sugeruje tytuł, w tej pracy plastycznej pewne papierowe elementy (np. kwiaty, biedronki i ślimaczki) będą „wyskakiwać” (pop-up) do przodu. W ten sposób zamiast kompozycji płaskiej utworzy się nam kompozycja półprzestrzenna. 

 

POLECAMY

Materiały

biała kartka papieru formatu A4, kartka formatu A4 w kolorze zielonym, trzy kartki formatu A5 po jednej w kolorach: czerwonym, jasnobrązowym i białym, kredki w kolorach: zielonym, czerwonym, szarym, brązowym, czarnym, ołówek, klej do papieru, nożyczki
Grupa docelowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Czas potrzebny na realizację  45 minut
Cele  Wzbudzanie kreatywności, koncentracja uwagi i trening uważności, ćwiczenie motoryki małej, poznawanie właściwości plastycznych papieru z wykorzystaniem kredek, kleju i nożyczek, rozszerzenie wiadomości na temat komponowania na płaszczyźnie kartki, pogłębienie wiedzy na temat różnych kształtów liści



Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tematu?

1. Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem liści?
Czy rysunek liści sprawia mu trudność? Czy zgłasza, że nie potrafi narysować liści? Przed przystąpieniem do tego tematu, na wcześniejszych zajęciach, warto zasugerować uczniom, by przynieśli ze sobą kilka różnych liści. Obserwacja z natury jest znakomitą formą nauki – dziecko, mając przygotowane liście o różnych kształtach, czuje się pewniejsze, ponieważ pozbywa się lęku przed przystąpieniem do rysowania. Liście z natury „podpowiadają” dziecku swój kształt, a tym samym pełnią funkcję stymulatora stresu, który rozładowuje napięcie związane z pustą kartką, którą trzeba samemu zapełnić. Należy również zasugerować uczniom, by w miarę swoich możliwości wymyślili różne kształty liści. Można również przyjąć taki wariant, by narysować np. jeden liść wymyślony przez siebie i trzy z natury (lub odwrotnie). W ten sposób dziecko zawsze ma zawsze odniesienie do rzeczywistego kształtu liści. Dzięki czemu wzbogaca swoją wiedzę o ich wyglądzie i urozmaica swój rysunek. 

2. Jak dziecko radzi sobie z wycinaniem poszczególnych liści?
Warto zasugerować dzieciom, by zamiast wycinać pojedynczy liść w całej kartce, najpierw rozcięły ją na tyle części, ile jest liści. Wówczas w każdej takiej papierowej części znajdowałby się jeden liść, który łatwiej można wyciąć ze względu na możliwość swobodnego operowania mniejszym papierowym fragmentem. 

3. Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem kwiatka w kole?
Zwykle dzieci nie mają problemu z narysowaniem kwiatka, do tego w kole – warto jednak obserwować, jak przebiega ten proces. Najczęściej będzie to róża bądź standardowy kształt kwiatka z kolistym środkiem i półokrągłymi płatkami na jego obwodzie. 

4. Jak dziecko radzi sobie z wycięciem pięciu małych papierowych paseczków?
Miarką może tutaj być własny najmniejszy palec u dłoni. Jako ciekawostkę warto dzieciom powiedzieć, że w dawnych czasach miarą długości były np. łokieć (ok. 0,5 m), czyli długość liczona od palca wskazującego aż do łokcia, lub piędź, czyli odległość od kciuka do małego palca rozłożonej dłoni.

5. Jak dziecko radzi sobie ze zwijaniem małych papierowych paseczków?
Zwijając papierowe paseczki, należy uważać, by całkowicie nie zagiąć kartki. Jeśli tak się zdarzy, trzeba wyprostować paseczek i ponownie go zwinąć. Zwinięte papierowe wałeczki mogą się różnić między sobą, tzn. jedne mogą być mocniej zwinięte, inne słabej. 

6. Jak dziecko radzi sobie z przyklejeniem na kartce poszczególnych papierowych elementów? 
Ciekawe jest, jakiego wyboru dokona dziecko przy wyeksponowaniu poszczególnych papierowych fragmentów. Które z nich będą bliżej (czyli przyklejone na luźniej zwiniętych, a więc większych papierowych wałeczkach), a które dalej (czyli przyklejone na ciaśniej zwiniętych, tj. mniejszych wałeczkach)? Taki wybór nie jest przypadkowy i ma charakter intencjonalny. Oznacza to, że te partie kompozycji, które dziecko chce wyróżnić, bo są dla niego szczególnie ważne – wysunie do przodu, zaś te mniej ważne pozostawi w tyle, czyli będą płaskie lub tylko nieco wysunięte do przodu. 

7. Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem np. flakonu, dzbanka i drobnych gałązek z kwiatami?
Jeśli dziecko uzna, że nie dorysuje ani dzbanka, ani kwiatów, nie należy go do tego nakłaniać. W tej materii należy pozostawić mu wybór. I trzeba to jasno dzieciom określić: warto coś dorysować, jeśli uznasz to za słuszne. Bowiem kompozycja papierowa z liśćmi i kwiatami może być tak rozbudowana, że zabraknie miejsca na dorysowanie flakonu. Może jednak być miejsce na dorysowanie drobnych kwiatów, a dziecko dorysuje siebie lub swój dom. Będą one mniejsze od narysowanych liści i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy