Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

20 stycznia 2022

NR 69 (Styczeń 2022)

Papierowe historyjki o sztuce w nowej odsłonie

0 179

Scenariusze metodyczne z zakresu plastyki inspirowane dziesięcioma wybranymi epokami w historii sztuki – przeznaczone do realizacji dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Oczywiste jest, że dzieci w tym przedziale wiekowym nie są w stanie przyswoić sobie dość trudnych zagadnień z historii sztuki, bo jest na to po prostu za wcześnie. Natomiast jak najbardziej są w stanie samodzielnie wykonać ćwiczenia plastyczne zawarte w tych scenariuszach metodycznych. W każdym scenariuszu punktem wyjścia do dalszych działań plastycznych jest jakieś artystyczne osiągnięcie charakterystyczne dla wybranej epoki w historii sztuki (kolumna, łuk, tryptyk, plama barwna itp.). A tym samym jest ono inspiracją do nowych działań plastycznych realizowanych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym w oparciu o te scenariusze.

Ślad dłoni lub przedmiotu i linia. Tworzenie papierowych kompozycji półprzestrzennych.
 

Rys. 1. Rysunki Anny Kalbarczyk według malowideł i rytów naskalnych wykonanych przez anonimowych twórców w czasach młodszego paleolitu (ok. 40–8 tys. lat p.n.e.) 


Inspiracją do tego scenariusza jest malarstwo jaskiniowe, z charakterystycznymi dla tej twórczości śladem dłoni i rysunkiem linearnym (czarny kontur).
 

POLECAMY

Grupa docelowa Dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Cel Twórcze myślenie, koncentracja uwagi i trening uważności, ćwiczenie motoryki małej, poznawanie właściwości plastycznych papieru z wykorzystaniem kredek, kleju i nożyczek oraz wzbudzanie zainteresowania historią sztuki
Materiały plastyczne dla jednego dziecka Dwie kartki papieru w różnej kolorystyce i o różnej gramaturze: jedna cieńsza, formatu A4 (np. 80 g/m², może też być szary papier), a druga grubsza, formatu A3 (co najmniej 150 g/m²), ołówek, czarna kredka, klej do papieru i nożyczki
Czas potrzebny do realizacji 45 minut
Uzasadnienie metodyczne W tym ćwiczeniu plastycznym wycięty obrys dłoni nawiązuje do odcisku dłoni w malarstwie jaskiniowym. Natomiast czarna linia, nawiązująca do płasko malowanej lub rytej linii stosowanej w malarstwie jaskiniowym, została wyprowadzona w przestrzeń


Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tematu?

1. Jak dziecko radzi sobie ze złożeniem kartki formatu A4 na pół po krótszym boku i z jej rozcięciem? 

  • Kartka złożona na pół to znaczy, że obie jej części są takie same. Warto temu ćwiczeniu poświęcić nieco więcej uwagi, by właściwie je wykonać. To znaczy złożoną kartkę należy rozłożyć i rozciąć ją po śladzie złożenia.

2. Jak dziecko radzi sobie z odrysowaniem dłoni lub przedmiotu? 

  • Istotne na tym etapie ćwiczenia plastycznego jest, by przy rysowaniu trzymać ołówek pionowo. Wtedy obrys dłoni powinien być wiarygodny. Natomiast jeśli ołówek jest trzymany ukośnie, wtedy zafałszowuje się obrys dłoni, zmniejszając, a tym samym deformując jego kształt.

3. Jak dziecko radzi sobie z wycięciem odrysowanej dłoni lub przedmiotu? 

  • Jeśli dziecko potrafi od razu wyciąć obrysowany kształt dłoni, tzn. że jest bardzo sprawne manualnie. Jednak dla tych dzieci, które nie radzą sobie zbyt dobrze z wycinaniem, zalecam wycinanie obrysu dłoni etapami, tj. kolejno odcinając niepotrzebne fragmenty papieru.

4. Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem owalnego kształtu, w kształcie labiryntu? 

  • Wystarczy trzykrotny obrys powtarzający kształt kartki. Czwarty obrys pozostaje niedokończony. 
  • Owalny kształt powtarza w jakiś sposób prostokątne wymiary kartki, stopniowo się zmniejszając. Ważne, by kolejne obrysy nie nachodziły na siebie. Dlatego jest to znakomity trening uważności.

5. Jak dziecko radzi sobie z wycięciem narysowanego owalnego labiryntu? 

  • Jeśli rysunek jest prawidłowo wykonany, to labirynt nie powinien być do końca wycięty.

6. Jak dziecko radzi sobie z zakomponowaniem wyciętego obrysu dłoni lub przedmiotu oraz z wycięciem labiryntu? 

  • Istotne jest, by wycięty obrys dłoni i nacięty labirynt stanowiły jedną kompozycję. Dlatego należy rozplanować tyle miejsca, by zmieściły się i wycięty kształt dłoni lub przedmiotu, i labirynt. Pierwszy obrys labiryntu przyklejamy, a kolejne dowolnie komponujemy na płaszczyźnie kartki. Można wyginać papierowy labirynt, zaginać go, a także składać w harmonijkę.

Poszczególne etapy ćwiczenia plastycznego:

  • Fot. 1–2. Dzieci składają na pół po krótszym boku kartkę formatu A4, a następnie rozcinają ją w miejscu jej złożenia. 
     

 

  • Fot. 3. Na jednej przeciętej połówce kartki odrysowują ołówkiem własną dłoń. Na drugiej przeciętej połówce kartki rysują czarną kredką pogrubioną linią owalny labirynt.
     

S...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy