Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

5 października 2021

NR 66 (Październik 2021)

Papierowe eskapady intelektualne

0 12

Pierwszorzędne znaczenie w tych wyprawach plastycznych mają czarny i biały papier. A to dlatego, że ich neutralna kolorystyka wspomaga umysł i nie rozprasza.

Materiały
  • biała kartka papieru formatu A4 lub A3,
  • czarna kartka papieru formatu A5 (przy pierwszym wariancie formatu białej kartki) lub A4 (przy drugim wariancie formatu białej kartki), o grubości 160 g/m² (sugestia: papier, z którego będzie wycinać się kształty, powinien być grubszy, by łatwo można było go obrysować),
  • nożyczki,
  • klej do papieru,
  • ołówek,
  • kolorowe kredki
Grupa docelowa
  • dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Cel
  • trening umysłu i uważności oraz porządkowanie myślenia,
  • rozwój kreatywności,
  • ćwiczenie motoryki małej i dużej,
  • rozszerzenie wiedzy na temat właściwości plastycznych papieru z wykorzystaniem kredek, nożyczek i kleju
Czas potrzebny na realizację
  • 45 minut

 

POLECAMY

Na co zwrócić uwagę przy realizacji tematu?

1. Jak dziecko radzi sobie z wycięciem danego kształtu w czarnej kartce papieru? 

  • Czy od razu wycina daną figurę, czy najpierw rysuje ją, a dopiero potem wycina? Jest tu całkowita dowolność w wyborze kształtu i sposobu jego wycięcia (z pomocą lub bez rysunku), dlatego trzeba dzieciom umożliwić dokonanie takiego wyboru.
  • Przed przystąpieniem do tego tematu należy zasugerować dzieciom, że jeśli chcą, mogą najpierw narysować ołówkiem ów kształt. Najlepiej powiedzieć to w takiej formie, z której jasno wynika, że obie możliwości są dobre, czyli np.: „Po zastanowieniu się nad wyborem figury możecie od razu ją wyciąć lub najpierw ją narysować, a potem ją wyciąć. Obie możliwości są dobre”.
  • Natomiast niedobre jest sugerowanie dzieciom, by, jeśli czują się niepewnie, najpierw narysowały ów kształt a potem go wycięły. Przekaz rysunkowy jest bowiem bardziej spontaniczny niż sama czynność wycinania. Stąd, jeśli dziecko uzna, że najpierw narysuje kształt, a potem go wytnie, to znaczy, że woli najpierw zobaczyć swoją myśl dotyczącą jego wyglądu. Z wycięciem go może być bowiem różnie – tu i ówdzie może być okrojony czy nie tak wycięty ze względu na stopień umiejętności manualnych dziecka. Dlatego chcę tu jasno podkreślić, że proces rysowania jest bliższy dziecku niż proces wycinania nożyczkami jakiegoś kształtu w papierze.


2. Jak dziecko radzi sobie z odrysowaniem wyciętego czarnego papierowego fragmentu na białej kartce? 

  • Nie jest istotne, w którym miejscu białej kartki dziecko odrysuje wycięty kształt. Jeśli podczas odrysowywania go zarysuje ołówkiem czarny fragment, to nic nie szkodzi. Są to przecież ćwiczenia plastyczne, w których dziecko uczy się uważności oraz trenuje motorykę małą i dużą. Pracuje bowiem obiema rękami: jedną ręką przytrzymuje kształt, a drugą go odrysowuje. Podczas wykonywania tej czynności dziecko może siedzieć lub stać, jak mu jest wygodniej.


3. Jak dziecko radzi sobie z kolejnym wycięciem w przygotowanym czarnym papierowym kształcie? 

  • Dziecko może również najpierw narysować ołówkiem fragment przeznaczony do wycięcia. 


4. Jak dziecko radzi sobie z odrysowaniem mniejszej czarnej papierowej figury na odrysowanym kształcie widocznym na białej kartce? 

  • Linia konturu narysowanej figury winna zgadzać się z wyciętym kształtem. Przykładowo: z pozoru wydawać by się mogło, że koło jest proste w narysowaniu i w wycięciu. Jednak w praktyce po odrysowaniu wyciętego kształtu koła należy sugerować się jego odrysowanym konturem, by właściwie go dopasować do odrysowanej figury. W ten sam sposób należy ćwiczyć z pozostałymi papierowymi kształtami, np. kwadratem.


5. Jak dziecko radzi sobie z przyklejeniem obu wyciętych czarnych papierowych kształtów?

  • Przyklejenie mniejszego fragmentu wymaga uważności, bo trzeba go umieścić dokładnie w miejscu odrysowania. Natomiast przyklejenie większego fragmentu wymaga kreatywności, bo można go przykleić co najmniej w dwojaki sposób:
    - dokładnie powtórzyć odrysowany kształt z przyklejonym fragmentem,
    - przykleić go w dowolnym miejscu białej kartki.
  • Jeśli dziecko nawet zaklei część narysowanego wcześniej kształtu z przyklejonym już mniejszym jego fragmentem – to też jest dobrze.


6. Jak dziecko radzi sobie z pokolorowaniem całej kompozycji plastycznej? 

  • Może ono wykazać się kreatywnością oraz indywidualnością i w zupełnie inny niż proponowany w tym ćwiczeniu sposób pokolorować swoją realizację plastyczną. I to też jest dobrze.

Wskazówki metodyczne:

  • Fot. 1–4. W czarnej kartce papieru dzieci wycinają jakiś kształt, np. prostokąt lub koło.

Sugestia: Dla ułatwienia można najpierw narysować dany kształt na czarnej kartce. Będzie to również pomocne przy przyklejaniu wyciętych papierowych części po właściwej stronie (czyli tej z widocznymi liniami ołówka). 

  • Następnie tak wyciętą papierową figurę przykładają do białej kartki i odrysowują ją. 
  • Oto dwa przykłady z papierowymi fragmentami – jeden w kształcie prostokąta, a drugi w kształcie koła:
     
1

 

2

 

3

 

4

 

  • Fot. 5–8. W tak otrzymanej papierowej czarnej figurze dzieci wycinają kolejny dowolny kształt. Następnie jego większy fragment przykładają do odrysowanej już na białej kartce figury i we właściwym miejscu odrysowują w nim wyciętą mniejszą figurę. Następnie wycięty mniejszy fragment przyklejają na tym odrysowanym mniejszym kształcie, dokładnie w tym miejscu, gdzie sugeruje rysunek.
     
5

 

6

 

7

 

8

 

  • Fot. 9–10. Większy czarny papierowy fragment dzieci przyklejają również na tej białej kartce, obok widniejącej już biało-czarnej figury, i dorysowują linią jego pierwotny kształt. 

Sugestia: Figurę należy przykleić po właściwej stronie, tzn. tak, by na wierzchu były widoczne ołówkowe ślady odrysowania.
 

9

 

10

 

  • Fot. 11–13. Całość pracy plastycznej można pokolorować kredkami w dwojaki sposób:
    - kolorując białą płaszczyznę kartki wokół biało-czarnych figur,
     
11

 

- kolorując widoczne białe fragmenty w prostokącie, kole lub dowolnej figurze.
 

12

 

13

 

Przykład zespołowej zabawy ruchowej – jak pokazać kolor?

  • Każd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy