Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

10 grudnia 2021

NR 68 (Grudzień 2021)

Papier i asamblaż Ćwiczenia plastyczne dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym

0 48

To ćwiczenie plastyczne realizowane będzie w formie dyptyku, czyli na dwóch płaszczyznach, połączonych wspólnym elementem kompozycyjnym, takim jak dany kształt lub kolor. Przy realizacji tego dyptyku zostaną wykorzystane przedmioty codziennego użytku, np. guziki. Dlatego ten rodzaj kompozycji plastycznej nazywa się asamblaż (z fr. assemblage – zbieranie).

Materiały trzy kartki formatu A4 – jedna w kolorze białym o gramaturze 80 g/m² i dwie w dwóch dowolnych kolorach (np. w pomarańczowym i niebieskim) o gramaturze 160 g/m², osiem większych guzików (np. o średnicy 2,5 cm), nożyczki, klej introligatorski, ołówek i kredki
Grupa docelowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Cel kreatywność, ćwiczenie uważności oraz motoryki małej i dużej, rozszerzenie wiedzy o właściwościach plastycznych papieru z wykorzystaniem kredek, nożyczek i kleju do papieru, zapoznanie się z terminami: dyptyk i asamblaż
Czas potrzebny na realizację 45 minut

 

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tematu?


1.    Jak dziecko radzi sobie ze złożeniem białej kartki papieru na dwie równe części? Jeśli złożenie okaże się niedokładne i połowy złożonej kartki nie są równe, wtedy należy ponownie rozłożyć kartkę i powtórzyć tę część ćwiczenia. Gdyby ponownie po złożeniu kartki okazało się, że obie jej części różnią się od siebie, tzn. jedna jest większa, a druga mniejsza, wtedy należy to tak zostawić. Jest to przecież ćwiczenie plastyczne, gdzie na tym etapie dziecko może uświadomić sobie, że ma problem ze złożeniem kartki na pół. A ponieważ liczy się jego zaangażowanie w pracę, to przy kolejnych tego typu realizacjach plastycznych nauczy się poprawnie składać kartkę na dwie równe części. Jeśli uczeń ma problem ze złożeniem kartki, w dalszej części ćwiczenia odrysowuje na rozłożonej kartce, a nie na kartce złożonej na pół, dwa koła różnej wielkości.

2.    Jak dziecko radzi sobie z odrysowaniem koła na złożonej na pół kartce papieru? Przy tej czynności konieczne jest posłużenie się okrągłym przedmiotem, np. papierowym talerzem o średnicy nie większej niż 11 cm. Przy wykonywaniu tej czynności dziecko może siedzieć lub stać. Gdyby okazało się, że kartka jest nierówno złożona i jedna jej część jest większa od drugiej, wtedy na każdej z nich uczeń odrysowuje dwa różne koła, posługując się dwoma przedmiotami o różnej średnicy, tzn. jednym o średnicy 11 cm i drugim o tyle mniejszym, by dało się go odrysować na mniejszej części złożonej kartki.

3.    Jak dziecko radzi sobie z rozcięciem wyciętych papierowych kół na pół? Gdyby okazało się, że dziecko niedokładnie złożyło kartkę i odrysowało na niej dwa koła o różnej średnicy, to przy rozłożonej kartce każde z kół rozcina oddzielnie. Przy tej czynności dzieci mogą siedzieć lub stać.

4.    Jak dziecko radzi sobie z rozcięciem papierowych półkoli na pół? Może się zdarzyć, że dziecko nie od razu złoży papierowe półkola na pół. Jeśli złożenia będą nierówne, dobrze by było, gdyby dokonało ich korekty. Jeśli jednak po korekcie złożeń wciąż są one nierówne, to należy to tak zostawić, a złożone półkola rozciąć.

5.    Jak dziecko radzi sobie z rozmieszczeniem guzików i wyciętych papierowych elementów na obu kolorowych kartkach? Istotą dyptyku, jak już wspomniałam, jest wspólny element kompozycyjny. Dlatego zanim poszczególne elementy zostaną trwale przyklejone, należy je odpowiednio ułożyć na obu papierowych płaszczyznach. Bowiem od tego, jak będą one ułożone zależy, czy będzie to dyptyk, czy nie. W tym ćwiczeniu plastycznym odpowiednie zakomponowanie polega na tym, by na obu kolorowych kartkach rozmieścić przynajmniej jeden element, np. guzik, który będzie dla nich wspólny. Można to również zrobić w taki sposób, jaki podany jest n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy