Święta to okres, kiedy my, dorośli, uzmysławiamy sobie, że coraz trudniej o współuczestniczenie w tym świętowaniu młodych ludzi. Ich zachowania, reakcje na ten czas nie są nawet znanym nam buntem, zaprzeczeniem, ale cichą nieobecnością. Wszelkie psychologiczne, socjologiczne analizy pokolenia, które weszło w dorosłość (na rynek pracy) po 2010 roku, nazywają „pokoleniem płatków śniegu”. „Duże zmiany społeczne zachodzące w ostatnich czasach odciskają specyficzny ślad w sposobie patrzenia na rzeczywistość i zachowaniu nowego pokolenia. Socjologowie chętnie klasyfikują pokolenia według roczników, nadając im jakąś nazwę: milenialsi, pokolenie X, Y itp. Ostatnio zaczęło się mówić o pokoleniu płatków śniegu – Generation Snowflake. Są to osoby wchodzące w dorosłość po 2010 r. Samo pojęcie nawiązuje do książki »Fight Club« amerykańskiego pisarza Chucka Palahniuka (1996, polskie wydanie »Fight Club. Podziemny krąg«, 2001 i 2006) gdzie pada stwierdzenie: »Nie jesteś wyjątkowy. Nie jesteś pięknym czy unikatowym płatkiem śniegu«”1.
REKLAMA
„Śnieżynki” cechują się dużym indywidualizmem, koncentracją na sobie, dużym przekonaniem o własnej unikalności, niepowtarzalności. Stąd trudno im przyjąć krytykę, niepowodzenie; wszystko, co dzieje się wokół, odnoszą do siebie. Przyjmują rolę ofiary. Profesor Tomasz Szlendak uważa, że pokolenie to, do którego niedługo dołączą nasze 10-, 9- i 7-latki, jest kształtowane prze...