Nauczanie w zgodzie z naturą mózgu Jak wdrożyć metody neurodydaktyczne w klasach I–III?

Trening neurodydaktyczny

Postęp technologiczny dał nam nowe możliwości badania ludzkiego mózgu. Nowoczesne metody neuroobrazowania pozwalają nam dziś zobaczyć wnętrze tego organu, poznać jego funkcjonowanie oraz śledzić przebieg procesów, jakie w nim zachodzą, gdy się uczymy. Neurodydaktyka to dyscyplina naukowa wykorzystująca wyniki badań mózgu do tego, aby zmienić dotychczasowe podejście do nauczania i zweryfikować skuteczność stosowanych dotąd metod dydaktycznych. Celem neurodydaktyki jest dostosowanie pedagogicznych praktyk do sposobu funkcjonowania mózgu. Wykorzystanie jego naturalnego potencjału pozwoli nam uczyć skuteczniej, szybciej i z większą radością.

 

REKLAMA

Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Certyfikowaną V Ogólnopolską Konferencję Neurodydaktyczną!

Od czego zacząć?

Zmiany zawsze są trudne. Jednak opieranie się tym, które są nieuniknione, jest jeszcze trudniejsze. Wielu nauczycieli nie wierzy w to, że pruski system pozwoli nam uczyć w nowoczesny sposób, ale zapewniam, że to nie system nas ogranicza. Nie musimy mieć przecież dzwonka w szkole, ławek ustawionych od linijki ze wzrokiem uczniów skupionym na nas. Żadne prawo nie obliguje nas też do przeprowadzania sprawdzianów i kartkówek, nie zmusza do średnich ważonych ani pilnowania, by żaden uczeń nie wyszedł poza „obiektywnie” przyjętą normę. Zasady pruskiego systemu są w gruncie rzeczy w naszych głowach. To jedyne miejsce, z którego musimy się go tak naprawdę pozbyć. 

Dokonasz zmiany w swoim myśleniu, stawiając swój pierwszy neurodydaktyczny krok gdziekolwiek, gdzie jeszcze cię nie było. Próbując nowych narzędzi, już spełniasz jeden z najważniejszych warunków – sam(-a) się uczysz. Wielu nauczycieli chciałoby otrzymać skrypt z tym, jak krok po kroku rozwinąć swój dotychczasowy sposób nauczania, jednak w neurodydaktyce nie da się wskazać konkretnego miejsca startu, właściwego dla każdego pedagoga. Wszystko łączy się ze wszystkim innym dokładnie tak, jak ma to miejsce w naszym mózgu na poziomie neuronalnym. Tak należy rozumieć neurodydaktykę – to czerpanie z wielu źródeł naraz. 

W myśl neurodydaktyki nie ma też jednej idealnej metody czy stylu nauczania, który sprawdza się zawsze i wszędzie. Dlatego warto spojrzeć dziś na zawód nauczyciela z now...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy