Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

9 kwietnia 2021

NR 62 (Kwiecień 2021)

Majowe święto wszystkich mam
Scenariusz zajęć dla klas I–II na Dzień Matki z zachowaniem reżimu sanitarnego

76
Cele ogólne
  • wspólne świętowanie Dnia Matki z zachowaniem reżimu sanitarnego
Cele szczegółowe
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni,
  • budowanie samodzielnych wypowiedzi ustnych,
  • pisanie życzeń z okazji Dnia Matki,
  • usprawnienie analizy słuchowej, koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie koncentracji i skupienia na zadaniu,
  • usprawnianie procesu wycinania i posługiwania się nożyczkami,
  • stymulacja układu dotykowego i koordynacji oburęcznej,
  • doskonalenie umiejętności wykonywania zadań w takt muzyki,
  • doskonalenie sprawności plastycznej i wspieranie kreatywności,
  • przygotowanie występu artystycznego
Metody i techniki pracy
  • rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela,
  • zabawa przy muzyce,
  • aktywności praktyczne
Pomoce dydaktyczne
  • odtwarzacz CD, płyta lub dostęp do internetu (YouTube),
  • szary papier, kredki, pisaki, plastelina,
  • wiersze dla dzieci,
  • kamera lub aparat z funkcją nagrywania 

 

POLECAMY

I. Część – wstępna

1. Powitanie dzieci z wykorzystaniem zabawy „Majowa zabawa”
Dzieci siadają na krzesłach, tworząc koło. Odliczają kolejno od 1 do 5, a nauczyciel przypisuje każdemu numerkowi jakieś skojarzenie związane z majem, np. 1 – wiosna, 2 – kwiaty, 3 – ptaki, 4 – łąka, 5 – mama.
Osoba prowadząca staje na środku kręgu i wypowiada jedno słowo-skojarzenie, np. łąka. Wtedy dzieci, które posiadają ten znaczek, wstają i zamieniają się miejscami. Jeśli pada hasło „majowa zabawa”, wszyscy w dowolny sposób zamieniają się miejscami.

2. Rozmowa z dziećmi na temat tego, jakie święto obchodzimy w maju

Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela, np.:

  • Jaka pora roku występuje w maju? 
  • Jakie majowe święta znacie?
  • Jakie znacie święta związane z członkami waszych rodzin? (Dzień Babci, Dziadka itp.)
  • Kiedy obchodzimy Dzień Matki?
  • Co można podarować mamie z okazji jej święta?
  • Jak można jej sprawić przyjemność?

 

3. Wspólne słuchanie piosenki Mama w kuchni 
(https://www.youtube.com/watch?v=A_gixhymV1E&ab_channel=SOLITONPoland)

4. Rozmowa z dziećmi o piosence 
Zabawy ruchowe do piosenki – swobodne pląsy i tworzenie własnych układów tanecznych. 
Wspólne śpiewanie poszczególnych fragmentów utworu. 

II. Część – właściwa:

1. „Serce dla mamy”
Nauczyciel zadaje dzieciom pytania dotyczące tego, za co kochają swoją mamę. 
Uczniowie udzielają odpowiedzi i zapisują wybrane rzeczy na dużym czerwonym sercu, które potem będzie przekazane mamie.

2. „Jak wspierać mamę?” – zabawa w kalambury 
Dzieci mają za zdanie napisać na karteczkach czynności, które kojarzą im się z mamami. Następnie karteczki są mieszane, a dzieci je losują.  
Ich zadaniem staje się pokazanie określonych czynności wyłącznie za pomocą gestów i mimiki. Osoba znająca odpowiedź sygnalizuje to poprzez podniesienie ręki. Udziela jej dopiero wówczas, gdy zostanie o to poproszona.

3. Rosną kwiaty dla mamy
Nauczyciel włącza muzykę i prosi dzieci, aby pokazały, jak według nich można byłoby przedstawić za pomocą ruchu wzrost kwiatów. Można zademonstrować, że zaczyna się ten wzrost od pozycji w klęku podpartym, po czym powoli wstawać – aż do wyprostowanej sylwetki z uniesionymi w górę rękami.

4. Laurka dla mamy
Każde dziecko ma za zadanie wykonanie laurki dla mamy według swojego pomysłu. Kiedy kartki będą gotowe, nauczyciel wraz z uczniami układa życzenia, które powinny zostać zapisane w środku. Jeśli dzieci mają ochotę, mogą ułożyć życzenia samodz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy