Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

8 grudnia 2020

NR 59 (Grudzień 2020)

Grudniowe radości

57

Podobno mamy wielki problem z wyrażaniem gniewu i wyrażaniem radości. A tłumienie emocji niekorzystnie odbija się na naszej psychice!
Gniewu nie budźmy, proponuję za to dać upust radości.

Kostki zadaniowe

Zadania zapisałam na pięciu kostkach. 

POLECAMY

Ułożyłam je wokół słów kluczy: prezenty, książka (jako najwspanialszy prezent), radość, łańcuch (nie na choinkę) i Mikołaj. Zadania mają aktywizować różne zmysły. Ponieważ jest ich dość dużo, można rozłożyć je w czasie. 
Odnalezienie odpowiedniego polecenia po rzucie kostką też jest zadaniem.

Prezenty

Na kostce znajdują się określenia prezentów. Zadaniem gracza jest podanie przykładów. Ciekawe byłoby zanotowanie odpowiedzi i porównanie ich. Prawdopodobnie będą bardzo różne. Można też 
zaproponować rozwinięcie listy określeń.

Radość

Proponuję ćwiczenie w okazywaniu radości. Można śmiać się, podskakiwać, wyrażać radość słowami, także pokrzykując. Tym razem nie wojuję z „super!”, „ekstra!”, „fajnie!”, choć podsuwam też listę innych zwrotów („bardzo się cieszę”, „cieszę się”, „cudownie”, „doskonale”, „dziękuję”, „fantastycznie”, „genialnie”, „kapitalnie”, „świetnie”, „wspaniale”, „wyśmienicie”, „znakomicie”, „wcale wcale”, „niczego sobie”). Okazujemy radość w różny sposób. Założyłam, że wyobrażenie sobie konkretnej sytuacji ułatwi ćwiczenie. 

Zachęcam do wyjścia poza propozycje z kostki.

Książka

  • Czytamy, ale czy zapamiętujemy tytuły książek, ich autorów, ilustratorów, wydawców? Czy jeszcze książkę kojarzymy z papierem? Czy wąchamy książki? 
  • Co to znaczy, że książka jest gruba? Ma 50 stron, 100, 1000? Czy badamy gładkość i grubość papieru? 
  • Czy zdarza się, że nie możemy rozstać się z książką?
  • Przy okazji tej kostki można spytać dzieci, czym jest książka. Pytanie to nie zawsze jest proste (warto obejrzeć film: https://www.youtube.com/watch?v=PU2HkdMOBo0).

Cytaty, które mnie zainspirowały:

Duża Filifionka usiadła na podłodze przy nim, przekrzywiła głowę i zapytała:
– Co takiego czytasz?
– Książkę – odparł Toft.

Cytat pochodzi z „Doliny Muminków w listopadzie” 
Tove Jansson (str. 142 w książce wydanej przez Naszą Księgarnię w 1980 roku).

Britta wyjęła swoją książkę z bajkami. Powąchała ją. Potem powąchaliśmy ją wszyscy po kolei. Nowe książki pachną tak ślicznie, że po prostu czuje się po zapachu, jak przyjemnie będzie się je czytać.

A to fragment „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren (s. 102, Nasza Księgarnia, 1982).

Mikołaj

Kostka z Mikołajem przynosi ćwiczenie płynnego pisania poprzez rysowanie Mikołaja jedną kreską (można pomagać w rysowaniu, powtarzając wyliczankę: Okrągła głowa, czapka z pomponem, worek na plecach niesiony, biała broda, czerwony płaszcz – Kto to? – Ja, Mikołaj wasz); wypróbowanie, podczas nauki na pamięć wiersza dla Mikołaja, mnemotechniki polegającej na własnoręcznym wypisaniu pierwszych liter wyrazów do zapamiętania (np.: O. g. c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy