Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

9 listopada 2021

NR 67 (Listopad 2021)

Dzień postaci z bajek

0 14
Cele
  • zainteresowanie dzieci wiedzą na temat powstawania postaci z bajek,
  • kształtowanie umiejętności językowych,
  • kształtowanie umiejętności opisywania cech charakteru innych osób,
  • kształtowanie umiejętności opisywania wyglądu i czynności,
  • kształtowanie umiejętności plastycznych,
  • integracja klasowa i międzyklasowa
Formy pracy
  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa
Środki dydaktyczne
(z racji pandemii wszystkie pomoce, które będą udostępniane uczniom, możemy zalaminować w celu szybkiej dezynfekcji)
  • film edukacyjny,
  • wklejki do zeszytu,
  • karteczki z imionami postaci z bajek,
  • muzyka z bajek (YouTube),
  • nutki (w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w klasie),
  • minki smutna i wesoła (w liczbie odpowiadającej liczbie dzieci),
  • dobre i złe postacie z bajek – obrazki, np.: Czerwony Kapturek – wilk, Królewna Śnieżka – Macocha, Shrek – zły król itp.,
  • szablon postaci (zasoby Internetu),
  • materiały potrzebne do wykonania postaci z bajki według uznania nauczyciela, np.: bibuła, kolorowy papier, klej, nożyczki, guziki, włóczka


Przebieg zajęć

Część wstępna

1. Przedstawienie uczniom NACOBEZU.

POLECAMY

  • Cele lekcji oraz to, na co będziemy zwracać uwagę.

2. Zabawa – postaci z bajek w formie puzzli.

  • Nauczyciel przygotowuje zdjęcia znanych postaci z bajek w formie puzzli (można wcześniej zorientować się, jakie bajki oglądają obecnie nasi uczniowie) i rozdaje je dzieciom. Podopiecznych możemy podzielić na grupy lub dobrać w pary. Każda grupa lub para otrzymuje jeden zestaw puzzli. Zadaniem uczniów będzie ułożenie obrazka – postaci z bajki oraz głośne wykrzyknięcie jej imienia w momencie ukończenia pracy. Przy tej zabawie możemy skorzystać również z gotowych puzzli, które znajdują się na stronie: www.eduzabawy.com – wówczas zabawę możemy przeprowadzić w inny sposób. Mianowicie uczniowie dostają fragment obrazka z poleceniem pokolorowania swojej części. 
  • Następnie nauczyciel zbiera wszystkie części (może je sobie oznaczyć numerami z tyłu, aby wiedzieć, którą postać tworzą) i zawiesza obrazki na tablicy. Uczniowie podchodzą i kolejno starają się utworzyć postać z rozsypanych puzzli. 

3. Wprowadzenie uczniów w temat zajęć. 

  • Zadanie pytania dzieciom, czy wiedzą, czyje święto dzisiaj obchodzimy. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Dzień Postaci z Bajek”. 

Część główna

1. Zabawa „Kalambury – Zgadnij kim jestem?”. 

  • Pogadanka z uczniami na temat ulubionych postaci z bajek.
  • Uczniowie losują karteczkę z postacią z bajki i próbują ją przedstawić. Starajmy się, aby postacie były dosyć znane i łatwe do pokazania. Zabawę można przeprowadzić również przy zastosowaniu opasek. Uczniowie siadają w kole, na głowach mają opaski z napisanymi imionami postaci z bajek. Zadając pytania typu: Czy jestem chłopcem czy dziewczynką?; Czy mam długie włosy?; Czy moim przyjacielem jest osioł?, starają się domyślić, kim są, i podać właściwą odpowiedź. 

2. Prezentacja filmu edukacyjnego na temat tego, jak powstają animacje i postacie z bajek – zasoby YouTube.

3. Zapisanie w zeszytach tematu zajęć: „Dzień Postaci z Bajek”. 

  • Pod tematem na środku kartki uczniowie rysują swoją ulubioną i wybraną przez siebie postać z bajki. 
  • Pilnujemy, aby zostało wystarczająco miejsca do stworzenia mapy myśli.

4. Pogadanka na temat cech charakteru innych osób.

  • Przypomnienie określeń służących do tworzenia opisów i określeń innych osób. 

5. Mapa myśli.

  • Nauczyciel na tablicy umieszcza wybraną postać z bajki (można ją narysować lub powiesić wydrukowany obrazek), następnie wraz z uczniami tworzy mapę myśli obrazującą cechy charakteru oraz wygląd i czynności wybranej postaci. Na tym wspólnym przykładzie uczniowie samodzielnie tworzą w zeszytach swoją mapę myśli zgodną z wybraną postacią. 

6. Części mowy.

  • Po skończeniu mapy myśli uczniowie przypominają sobie części mowy, które poznali, następnie podkreślają ustalonymi kolorami przymiotniki i czasowniki określające ich postać (zadanie dla klasy 2 i 3).

7. Zabawa muzyczna – „Z jakiej bajki to piosenka?”. 

  • Nauczyciel, korzystając z zasobów YouTube’a, przygotowuje kilka najbardziej znanych piosenek z bajek dla dzieci (można wcześniej zorientować się, które bajki dzieci oglądały i znają), następnie ogłasza zabawę muzyczną. Każdy uczeń otrzymuje nutkę. Nauczyciel włącza fragment piosenki – wówczas uczniowie, którzy znają odpowiedź, podnoszą nutkę do góry. 
  • Uczeń, który podniesie nutkę, jako pierwszy udziela odpowiedzi. Na tablicy zapisujemy imiona uczniów, którzy udzielają poprawnych odpowiedzi. Wygrywa ten, który zdobył najwięcej punktów. W nagrodę otrzymuje nutkę lub medal.

8. Kodowanie na dywanie – „Postaci z bajek”. 

  • Nauczyciel przygotowuje wydrukowane postacie z bajek, tytuł bajki, głównego bohatera oraz jego przyjaciół, np.: Bolek i Lolek, postaci z bajki: Bolek, Lolek, przyjaciółka Tola lub Kubuś Puchatek, postaci z bajki: Tygrysek, Prosiaczek, Kłapouchy itp. Kartki układamy w rzędzie, jak do kodowania, odwrócone obrazkami do dołu. Przed rzędami układamy strzałki kierunkowe góra – dół, prawo – lewo. 
  • Uczniowie siadają obok siebie przed planszą z kodowaniem. Wybrany uczeń staje na strzałce i zgodnie z poleceniami nauczyciela porusza się po kartkach, np.: dwa kroki w przód, jeden krok w lewo, krok...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy