Cele |
|
Formy pracy |
|
Środki dydaktyczne (z racji pandemii wszystkie pomoce, które będą udostępniane uczniom, możemy zalaminować w celu szybkiej dezynfekcji) |
|
Przebieg zajęć
Część wstępna
1. Przedstawienie uczniom NACOBEZU.
- Cele lekcji oraz to, na co będziemy zwracać uwagę.
2. Zabawa – postaci z bajek w formie puzzli.
POLECAMY
- Nauczyciel przygotowuje zdjęcia znanych postaci z bajek w formie puzzli (można wcześniej zorientować się, jakie bajki oglądają obecnie nasi uczniowie) i rozdaje je dzieciom. Podopiecznych możemy podzielić na grupy lub dobrać w pary. Każda grupa lub para otrzymuje jeden zestaw puzzli. Zadaniem uczniów będzie ułożenie obrazka – postaci z bajki oraz głośne wykrzyknięcie jej imienia w momencie ukończenia pracy. Przy tej zabawie możemy skorzystać również z gotowych puzzli, które znajdują się na stronie: www.eduzabawy.com – wówczas zabawę możemy przeprowadzić w inny sposób. Mianowicie uczniowie dostają fragment obrazka z poleceniem pokolorowania swojej części.
- Następnie nauczyciel zbiera wszystkie części (może je sobie oznaczyć numerami z tyłu, aby wiedzieć, którą postać tworzą) i zawiesza obrazki na tablicy. Uczniowie podchodzą i kolejno starają się utworzyć postać z rozsypanych puzzli.
3. Wprowadzenie uczniów w temat zajęć.
- Zadanie pytania dzieciom, czy wiedzą, czyje święto dzisiaj obchodzimy. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Dzień Postaci z Bajek”.
Część główna
1. Zabawa „Kalambury – Zgadnij kim jestem?”.
- Pogadanka z uczniami na temat ulubionych postaci z bajek.
- Uczniowie losują karteczkę z postacią z bajki i próbują ją przedstawić. Starajmy się, aby postacie były dosyć znane i łatwe do pokazania. Zabawę można przeprowadzić również przy zastosowaniu opasek. Uczniowie siadają w kole, na głowach mają opaski z napisanymi imionami postaci z bajek. Zadając pytania typu: Czy jestem chłopcem czy dziewczynką?; Czy mam długie włosy?; Czy moim przyjacielem jest osioł?, starają się domyślić, kim są, i podać właściwą odpowiedź.
2. Prezentacja filmu edukacyjnego na temat tego, jak powstają animacje i postacie z bajek – zasoby YouTube.
3. Zapisanie w zeszytach tematu zajęć: „Dzień Postaci z Bajek”.
- Pod tematem na środku kartki uczniowie rysują swoją ulubioną i wybraną przez siebie postać z bajki.
- Pilnujemy, aby zostało wystarczająco miejsca do stworzenia mapy myśli.
4. Pogadanka na temat cech charakteru innych osób.
- Przypomnienie określeń służących do tworzenia opisów i określeń innych osób.
5. Mapa myśli.
- Nauczyciel na tablicy umieszcza wybraną postać z bajki (można ją narysować lub powiesić wydrukowany obrazek), następnie wraz z uczniami tworzy mapę myśli obrazującą cechy charakteru oraz wygląd i czynności wybranej postaci. Na tym wspólnym przykładzie uczniowie samodzielnie tworzą w zeszytach swoją mapę myśli zgodną z wybraną postacią.
6. Części mowy.
- Po skończeniu mapy myśli uczniowie przypominają sobie części mowy, które poznali, następnie podkreślają ustalonymi kolorami przymiotniki i czasowniki określające ich postać (zadanie dla klasy 2 i 3).
7. Zabawa muzyczna – „Z jakiej bajki to piosenka?”.
- Nauczyciel, korzystając z zasobów YouTube’a, przygotowuje kilka najbardziej znanych piosenek z bajek dla dzieci (można wcześniej zorientować się, które bajki dzieci oglądały i znają), następnie ogłasza zabawę muzyczną. Każdy uczeń otrzymuje nutkę. Nauczyciel włącza fragment piosenki – wówczas uczniowie, którzy znają odpowiedź, podnoszą nutkę do góry.
- Uczeń, który podniesie nutkę, jako pierwszy udziela odpowiedzi. Na tablicy zapisujemy imiona uczniów, którzy udzielają poprawnych odpowiedzi. Wygrywa ten, który zdobył najwięcej punktów. W nagrodę otrzymuje nutkę lub medal.
8. Kodowanie na dywanie – „Postaci z bajek”.
- Nauczyciel przygotowuje wydrukowane postacie z bajek, tytuł bajki, głównego bohatera oraz jego przyjaciół, np.: Bolek i Lolek, postaci z bajki: Bolek, Lolek, przyjaciółka Tola lub Kubuś Puchatek, postaci z bajki: Tygrysek, Prosiaczek, Kłapouchy itp. Kartki układamy w rzędzie, jak do kodowania, odwrócone obrazkami do dołu. Przed rzędami układamy strzałki kierunkowe góra – dół, prawo – lewo.
- Uczniowie siadają obok siebie przed planszą z kodowaniem. Wybrany uczeń staje na strzałce i zgodnie z poleceniami nauczyciela porusza się po kartkach, np.: dwa kroki w przód, jeden krok w lewo, krok...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!