Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

17 maja 2022

NR 72 (Maj 2022)

Co kryje w sobie łuk? Papierowe historyjki o sztuce w nowej odsłonie

0 73

Scenariusze metodyczne z zakresu plastyki inspirowane dziesięcioma wybranymi epokami w historii sztuki – przeznaczone do realizacji dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Zabawy w papierze z literą U. Kinetyczne formy przestrzenne 
Z inspiracji antyczną architekturą rzymską: łuk triumfalny (rys. 1) oraz architekturą średniowieczną: romański tympanon (rys. 2)

POLECAMY

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tematu?

Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem łuku (odwróconej litery U)? 

Czy łatwiej dziecku wyjść od rysunku litery U, czy od narysowania łuku? Najprawdopodobniej łatwiej będzie mu narysować literę U, ponieważ często można tę literę odnaleźć we wczesnych rysunkach dzieci (w wieku 4 i 5 lat), kiedy nie znają jeszcze liter, bądź dopiero zaczynają je poznawać. Litera U pojawia się w tych rysunkach jako półkole, które wyobraża twarz, a także jako uśmiech, który przedstawiony jest na tej twarzy. Niemniej jednak wybór w tym zakresie należy pozostawić dziecku. I jeśli zdecyduje, że najpierw narysuje odwróconą literę U, czyli łuk, to należy to tak zostawić. Od tego bowiem rysunku zależy dalsze komponowanie pracy plastycznej.

Poszczególne zmniejszające się łuki, czyli odwrócone litery U, nie powinny się ze sobą stykać. Odległość między nimi to mniej więcej szerokość palca wskazującego. Dobrze, by dziecko poznało ten sposób odmierzania odległości. Gdyby rysunek się nie udał (np. był za mały), to można kartkę odwrócić na drugą stronę i zacząć jeszcze raz. A te nieudane linie rysunkowe zostaną przez dziecko uwzględnione w dalszej części realizacji tego ćwiczenia plastycznego jako część dekoracji papierowych łuków. 

 Jak dziecko radzi sobie z wycięciem narysowanych łuków? 

Tu liczy się uważność. Gdyby okazało się, że wycięcia są nierówne, należy to tak zostawić. Istotne jest zaangażowanie dziecka w pracę. A pewne jego naturalne ograniczenia, jakie na tym etapie pracy mogą się pojawić, jak np. niedokładne wycięcia papierowych łuków bądź ich przecięcia, nie mogą stanowić bariery dla jego realizacji plastycznej dziecka. Jeśli wyciętych papierowych łuków jest np. sześć, to tyle samo powinno być papierowych elementów przestrzennych. 

Jeśli jednak podczas wycinania papierowych łuków któryś z nich zostanie przez dziecko niechcący przecięty na dwie części, to można spróbować je skleić, by przywrócić kształt łuku. Można też pracować dalej z tak rozciętym papierowym łukiem, tzn. obie jego części odpowiednio kolorując i modelując.

Jak dziecko radzi sobie z pokolorowaniem wyciętych papierowych elementów? 

Kolorowanie wyciętych papierowych części wymaga skupienia i uważności, by ich niechcący nie rozerwać. Gdyby jednak jakiś papierowy łuk został rozerwany, można zasugerować dziecku, by w miarę swoich możliwości próbowało go skleić. Jeśli dziecko zdecydu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy