Ciemność widzę – scenariusz zajęć bez użycia światła

Scenariusz zajęć

Wyobraźmy sobie, że mamy na oczach opaskę, przez którą niczego nie widzimy. Dookoła nas jest tylko ciemność. Jak zachowamy się w takich warunkach? Czy będziemy bali się poruszać? Które zmysły będą bardziej wyostrzone i dlaczego? A jeśli opaska pozwoli nam widzieć źródło światła? Czy to coś zmieni? Jak możemy wykorzystać ten pomysł i różne zmysły w edukacji wczesnoszkolnej? Istnieje kilka ciekawych pomysłów.

Dlaczego lekcja bez światła?

Standardowa nauka w szkole polega na tym, że uczniowie mają dostęp do różnych materiałów, które widzą oczami. Mają dostęp do nowoczesnych technologii, kolorowych kart pracy i pomocy naukowych. Wszystko po to, aby uczynić naukę szybszą i ciekawszą. W salach lekcyjnych jest dużo okien, przez które wpada światło. Jeśli dzień jest bardziej pochmurny, można skorzystać z zamontowanych lamp. Jest to standard i pewnie uczniowie byliby dosyć zdziwieni, gdybyśmy poprowadzili zajęcia w nieco inny sposób. Może warto od czasu do czasu właśnie czegoś takiego spróbować? Zaskoczyć naszych uczniów i spowodować, że będzie to dla nich zupełnie nowe doznanie?

REKLAMA

Zalety takiej lekcji

Oto kilka argumentów przemawiających za lekcjami bez światła, ale z wykorzystaniem różnych zmysłów. Przede wszystkim – uczniowie doświadczają zupełnie innego stanu, przez co inne zmysły grają pierwszą rolę na takich zajęciach. W bardzo ciekawy sposób można wykorzystać to podejście w różnych przedmiotach artystycznych, takich jak muzyka i plastyka.

Dla uczniów taka lekcja to element zaskoczenia, który wspiera zupełnie inny rodzaj zmysłów, a dzięki temu informacje przekazywane na takiej lekcji są przyswajane w zupełnie inny sposób. Zgodnie z prawami pamięci, przy regularnych powtórkach powinny zostać w głowach uczniów na dłużej. Wynika to z tego, że taka lekcja jest nieszablonowa i niecodzienna – i to jest jej siłą. Musimy jednak pamiętać, żeby nie korzystać z tego rozwiązania zbyt często, aby uczniowie nie przyzwyczajali się do niego. Taki typ zajęć sprawdzi się bardzo dobrze dla uczniów, którzy polegają na swoim dotyku oraz na zmysł słuchu. Jeśli w naszej klasie jest dużo wzrokowców, to będzie to dla nich zupełnie nowe doświadczenie, które być może zachęci ich do korzystania z takich rozwiązań na dłużej.

Jak przeprowadzić lekcję bez światła w klasie?

Wszystko zależne jest od tego, jaką klasą dysponujemy i jaką mamy salę lekcyjną oraz ilu mamy uczniów w klasie. Musimy także wziąć pod uwagę ilość miejsca dodatkowego, które jest do dyspozycji na tyłach klasy lub w jaki sposób możemy zorganizować nieco więcej przestrzeni w klasie – przesuwając na przykład ławki uczniów.

Do przeprowadzenia takich zajęć lepiej nada się sala...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy