Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bawię się sztuką Kreatywnie, czyli twórczo
Temat: Świderki. Działania z papierowymi paskami. Kompozycja na płaszczyźnie w kolorach podstawowych: czerwonym, żółtym i niebieskim.

Scenariusz zajęć | 13 czerwca 2018 | NR 34
183

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 

Materiały dla jednego dziecka: 1/4 białego brystolu (o wym. 50 x 35 cm) lub biała kartka papieru o formacie A3, dwie białe kartki o formacie A4, tekturowy szablon koła o średnicy 25 cm, nożyczki, klej do papieru, farby wodne lub kredki (najlepiej akwarelowe) w kolorach żółtym, czerwonym i niebieskim, ołówek HB, kubek na wodę i pędzelek. 
Czas potrzebny na realizację tematu: 2 x 45 min. (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus przerwa ok. 10 min).
Cel tematu: Kreatywność, ćwiczenie koncentracji i umiejętność logicznego myślenia, poznanie kolorów podstawowych, uwzględnienie walorów estetycznych pracy. Znakomite ćwiczenie poprawiające sprawność manualną dziecka.
Uzasadnienie metodyczne tematu:
Ciekawy temat z zakresu arteterapii. Z doświadczenia wiem, że w tej grupie wiekowej dzieci w większości spotykają się po raz pierwszy z zagadnieniem skręcania papierowych pasków.  Dobrze jest przed realizacją tego tematu zadać pytanie: Jak wykonać papierowe świderki? Najprawdopodobniej na odpowiedź nie trzeba będzie długo czekać. Bowiem zgłoszą się dzieci, które zechcą pochwalić się umiejętnością wykonania papierowych świderków. Może jednak okazać się, że wykonują to niewłaściwie. Budując twórczą atmosferę, trzeba zaproponować, by w formie ćwiczenia, wszystkie dzieci samodzielnie zwinęły, a następnie skręciły kilka papierowych pasków. Warto to ćwiczenie powtórzyć dwu- lub trzykrotnie. Tak, by wszystkie dzieci dobrze go opanowały. Dopiero potem można przejść do dalszej części tematu. Trzeba również stopniowo rozszerzać wiedzę o kolorach. Były już kolory ciepłe, zimne i kontrastowe. Teraz pora na kolory podstawowe. Warto także przypomnieć dzieciom pojęcie estetyki pracy plastycznej. Na przykład w ten sposób: „Zadbajmy o to, by nie zgniatać papierowych świderków oraz żeby nie było nadmiaru kleju na naszych pracach”. 

Kreatywność dziecka przejawia się od momentu, kiedy rozcina ono papier i otrzymuje pierwszy pasek, aż do chwili, kiedy kładzie ostatnią kolorową plamę barwną na pracy plastycznej.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Jak dziecko radzi sobie z odrysowaniem koła na kartce? (Sprawność manualna). 
  • Jak radzi sobie z pocięciem i skręcaniem papierowych pasków? (Koncentracja i sprawność manualna).
  • Jak radzi sobie z ich przyklejaniem na obwodzie narysowanego koła?  (Kreatywność i sprawność manualna). 
  • Czy właściwie rozmieszcza kolory podstawowe na swojej pracy plastycznej? (Skupienie uwagi oraz wiedza o kolorach).
  • Czy większą uwagę przywiązuje do pokolorowania swojej pracy, czy do przyklejania na niej papierowych elementów? (Może bowiem okazać się, że umiejętności manualne nie idą w parze z umiejętnościami malarskimi. Dziecko gorzej tnie papier, gorzej go skręca i przykleja. Natomiast zaskakuje swoją kreatywnością malarską. Nawet gdyby tak było, to należy zawsze dziecko pochwalić). 

Wprowadzenie metodyczne:   
Nauczyciel – (Wskazuje na zwinięty pasek papieru, który trzyma w dłoni) Oto papierowy świderek. Czy ktoś z was wie, jak się go skręca? 

(Zgłasza się jedno dziecko. Jednak niewłaściwie skręca pasek papieru, ponieważ go zgniata. Nauczyciel docenia starania ucznia, dlatego nie krytykuje go, lecz zachęca do dalszej pracy):
– Jeszcze trochę trzeba nad tym popracować. Za chwilę wszyscy poćwiczymy skręcanie papierowych świderków, ale p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy