Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

10 grudnia 2018

NR 42 (Grudzień 2018)

„Zimowy przyjaciel”

0 93

Scenariusz z wykorzystaniem autorskiego opowiadania do zajęć zintegrowanych z edukacji wczesnoszkolnej. Klasy I–III

Alicja Janiak 
ZIMOWY PRZYJACIEL

Stanął przy oknie, chwilę patrzy i wsłuchuje się…
Za chwilę wspiął się na parapet, nadstawił uszu, poruszał wąsikiem… Patrzy! Dalej słucha!
Obserwuje uważnie widok za oknem! Tuż przy domu widać pejzaż zimowy: biały, zimny, lodowaty, nieprzyjazny, zupełnie inny niż ten domowy, gdzie jest ciepło, miło, bezpiecznie i serdecznie.
Na co tak patrzy? Co go tak zaintrygowało? Śnieg, zima…? Przecież jest mróz i zimno. Co na śniegu może się poruszać w taką pogodę?
Jego ślepia zrobiły się jeszcze większe, jakby coś zobaczył w oddali, coś, co jest pewnie ważne, interesujące i ciekawe, ale jeszcze dokładnie tego nie widać…
Co to jest…? Co to może być…?
Jest…? O! Jest!
To jest…skaczący wróbel w gałęziach jarzębiny! Brunatno-szary. Śliczny!
Szuka ostatnich jagód, które nadają się do zjedzenia. Jest taki wygłodniały!
Znalazł!
Dostrzegł jedną, uchwycił dziobem i mocuje się z nią. To jeden mały, ale ważny pokarm. Za chwilkę chwyta drugą, trzecią, czwartą…. Nie można zmarnować takiej szansy! Trzeba zebrać wszystko, bo może będzie trudno coś znaleźć jutro… A zima, jak to zima, potrafi tak zamrozić wszystko dookoła, że trudno czasem znaleźć coś do jedzenia… Więc każde nasionko to skarb dla głodnego, skrzydlatego sprzymierzeńca.
– Mamusiu, mamusiu! – nagle słychać głos Adasia – co tu robi mój Kici Kici – pyta i szybko podbiega do okna. Stanął obok i patrzy na swojego kota, który patrzy nieruchomo w dal. Chłopiec też znieruchomiał. Bo nie zna i nie rozumie do końca swego puszystego przyjaciela.
– On obserwuje małego wróbelka za oknem, widzisz? – mówi mama i pokazuje malcowi, to co się tam dzieje.
– A dlaczego mój Kici Kici tak patrzy, że mnie wcale nie słyszy – pyta dalej Adaś.
– Bo on by chciał tego wróbla upolować – odpowiada mama.
– Upolować? Dla kogo? – pada kolejne dziecięce pytanie.
– Dla siebie – odrzekła mama. – Bo widzisz, ptaki i zwierzęta szukają pożywienia, wtedy, gdy są głodne, nawet nasz kotek. Lubią polować i zdobywać, żeby nie być głodnym i wykarmić swoją rodzinę…
– No tak… zimą jest przecież bardzo zimno. Ptakom i zwierzętom wtedy jest bardzo ciężko – powiedział Adaś sam do siebie i cicho westchnął.
Chwilę się nad czymś zastanawiał, popatrzył na wróbla wciąż krzątającego się wśród jarzębiny. Widzi, że jest zziębnięty i cały skulony! Chłopiec myśli gorączkowo – Co tu zrobić, co tu zrobić, żeby ulżyć ptasiej, smutnej doli. Może dać mu coś do zjedzenia, choćby malutkie odrobiny…Hm…
Pomyślał i szybciutko powiedział do mamy, dzieląc się swym pomysłem:
– Przygotujmy mu jakiś pokarm. Pomożesz mi, mamo? Szkoda mi tego wróbelka, dlatego chcę mu pomóc. Na pewno w domu mamy różne, smaczne i dobre nasionka!
– Dobrze, zaraz zrobimy dla niego pyszny smakołyk…
– A co damy Kici Kici? Bo on też głodny, ale ptaszka mu zjeść nie pozwolę – zawołał stanowczo mały obrońca skrzydlatego lokatora jarzębiny.
– Na pewno dla niego też coś wymyślimy, ale najpierw przygotujmy pokarm dla naszego wróbelka – odrzekła mama.

  1. Zajęcie jako jednostka lekcyjna

Cele ogólne:

  • u...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy