Ziemia – nasz przegrzany dom. Witaj, Eko Ekipo

Zajęcia na czasie

Ekologia od lat jest tematem, o którym mówi się głośno, a jednak wciąż za mało i nie wszystko. Wynika to między innymi z tego, że temat ten nadal jest odkrywany i niemalże na bieżąco uaktualniany. Jego wagę natomiast podkreśla fakt, że dotyczy nas wszystkich. Mówiąc nas, mam na myśli zarówno ludzi obecnie mieszkających na planecie Ziemia, jak i każde kolejne pokolenie, które po tej Ziemi stąpać będzie. Dlatego tak ważne jest, abyśmy przekazywali naszym podopiecznym wiedzę, jaką sami zdobywamy na jej temat w ciągu swojego życia. Najlepsze, co możemy zrobić dla naszych pociech, to uchronić je przed ponownym popełnianiem naszych błędów, jednocześnie umożliwiając im wyciągnięcie z nich nauk.

Przygotowanie – nauczyciele

Na początku kilka słów do Was, drodzy nauczyciele, by wyjaśnić, z czym będziecie mieć do czynienia, prowadząc zajęcia z cyklu Eko Ekipa. Jakby nie patrzeć, to Wy będziecie zarządzać tą ekipą i kierować jej poczynaniami. Wiedzcie jednak, że głównym zadaniem cyklu lekcji będzie przede wszystkim edukacja ekologiczna z dużym naciskiem na wskazanie uczniom największych ekologicznych zagrożeń oraz sposobów, w jaki każdy z nich może im samodzielnie zapobiegać. Niestety, nie będziemy w stanie w przeciągu kilku spotkań poruszyć wszystkich aspektów związanych z tak szerokim zagadnieniem. Postaramy się jednak opisać najważniejsze tematy ekologiczne, a wszystko to w sposób, który pomoże rozwinąć w uczniach postawy proekologiczne – jak np. dbanie o środowisko, czy samodzielne zarządzanie zasobami naturalnymi w ich otoczeniu, w najlepszy możliwy sposób dla naszego środowiska i dla nich samych.

Nie chcemy, aby całe spotkania przebiegały w sposób nieprzystępny, a przede wszystkim nieatrakcyjny dla najmłodszych. Dlatego dla wzbudzenia zainteresowania wśród podopiecznych, zajęcia z cyklu Eko Ekipa częściowo przeprowadzone zostaną metodą storytellingu. Sprawia on, że zajęcia są przyjemne i ciekawe dla odbiorców, a jednocześnie zapewnia niezwykłą łatwość w przyswajaniu przekazywanych w ten sposób informacji. Dodatkowo zainteresowanie wzmagają proponowane gry i zabawy, stanowiące przerywnik zapobiegający znużeniu. Oczywiście wszystkie one będą powiązane z tematem przewodnim tych zajęć. Odpowiednia forma przemieszania opowiadanej przygody z zajęciami ruchowymi spowoduje, że uczestnicy będą nie tylko słuchać, ale i czynnie brać udział w jej przebiegu. Udostępniona dzieciom możliwość wspólnego komentowania przedstawianej historii wywoła u nich dodatkowe zaangażowanie w jej przebieg. Wszystkie stosowane tu zabiegi mają za zadanie możliwie jak największe wciągnięcie słuchających w opisywaną historię z jednoczesnym maksymalnym ich zaangażowaniem. To samo tyczy się kilku wymyślonych istot, które pojawią się w naszej opowieści. Bądźcie jednak pewni, że ich jedynym zadaniem będzie uatrakcyjnienie naszych spotkań, a wszelkie ewentualne problemy nasi główni bohaterowie – Oliwia i Nikoś – rozwi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy