Drama jest jedną z najbardziej efektywnych metod aktywizujących stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej. Polega na wykorzystaniu skłonności dziecka do naśladownictwa i wchodzenia w różne role. Ze względu na to, że w kształceniu małych dzieci najbardziej przydatne są proste doświadczenia – do ćwiczeń dramowych świetnie nadaje się folklor dziecięcy, który angażuje różne zmysły. Za folklor dziecięcy uważa się wszelkie utwory, gry i zabawy językowe, które funkcjonują od wieków i w każdym pokoleniu są poszerzane. Ich różnorodność jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla nauczycieli, a korzystanie z nich jest o tyle łatwe, że większość uczniów zna je z okresu przedszkolnego, a także wspólnych zabaw z rodzicami i dziadkami.
REKLAMA
Obecność nauczyciela w ćwiczeniach dramowych
Folklor dziecięcy wieloaspektowo oddziałuje na rozwój dziecka, m.in. kształtuje w nim potrzebę doznań artystycznych. Dziecko, powtarzając krótkie frazy i wykonując proste gesty, staje się odbiorcą, a jednocześnie twórcą kultury. Aktywność uczniów w ćwiczeniach dramowych jest podstawą, ale jej przebieg w dużej mierze zależy od nauczyciela, stąd jego rola jest niezaprzeczalna. Zwłaszcza w pierwszych doświadczeniach czy wprawkach dramatycznych nauczyciel również powinien uczestniczyć w zadaniach, nie chodzi o to, aby uczniowie go naśladowali, wręcz przeciwnie – to on powinien skupić się na działaniac...