Lekcja poświęcona twórczości młodopolskiego artysty Leona Wyczółkowskiego to doskonała okazja do rozmowy z uczniami na temat odwagi, mierzenia się z nowymi wyzwaniami, a także wolności artystycznej. Zajęcia mogą rozpocząć się od pytania: „Czy artysta może malować dokładnie to, co mu się podoba?”. Poprośmy uczniów, aby wypowiedzieli się na ten temat, swoje opinie uargumentowali, a następnie zapiszmy je na tablicy. Podsumujmy spostrzeżenia, wskazując, że istnieje balans między ukazywaniem tego, co artysta ma ochotę namalować, a dostosowaniem się do oczekiwań odbiorców i rynkowych trendów. Świadome podejście do tej kwestii może prowadzić jednak do twórczości, która zarówno satysfakcjonuje artystę, jak i buduje relacje z widzami, czego potwierdzeniem jest dorobek artystyczny Leona Wyczółkowskiego.
Mapa myśli może stać się mapą różnorodnych poglądów, będącą punktem wyjścia do dalszej dyskusji oraz omawiania obrazów Wyczółkowskiego. Prezentując kolejne dzieła, odnośmy się do argumentów zarówno za, jak i przeciw temu, czy artysta może i powinien malować to, co mu się podoba. Jednocześnie zachęćmy uczniów do poszuk...
Między tradycją a eksperymentem
Leon Wyczółkowski należy do grona najwybitniejszych artystów przełomu XIX i XX stulecia. Jego twórczość koncentrowała się głównie na przyrodzie i człowieku, choć nie ograniczała się tylko do tej tematyki. Chętnie podejmował różne artystyczne wyzwania, co uczyniło go niezwykłym twórcą, zajmującym wyjątkowe miejsce w historii sztuki.