Światowy Dzień Braille’a. Zmysły w ciemności – jak zrozumieć osoby niewidome?

Zajęcia na czasie

Wzrok. Ze wszystkich pięciu dostępnych człowiekowi zmysłów to właśnie on zdaje się nas prowadzić przez całe życie. Ufamy mu bezgranicznie. Wystarczy, że zmieni się perspektywa standardowego postrzegania świata, a cały nasz umysł wariuje. Ten, kto zwiedzał odwrócone do góry nogami domy, znakomicie zdaje sobie z tego sprawę. Potwierdzeniem tej tezy może być również fakt, że jedynie osoby, które urodziły się niewidome, są w stanie płynnie czytać tekst napisany przy pomocy alfabetu Braille’a. Kto choć przez krótki czas w swoim życiu widział, na tyle uzależnił się od tego zmysłu, że już nigdy nie będzie w stanie porównywalnie dobrze rozwinąć pozostałych. A zatem jak to jest nie móc polegać na tym, czemu zawierzyliśmy całe swoje życie? I jak zrozumieć osoby, które postrzegają świat przy pomocy jedynie (albo aż) czterech zmysłów.

Wprowadzenie w świat ciemności

Przed rozpoczęciem zajęć przygotuj klasę. Postaraj się jak najbardziej zaciemnić całe pomieszczenie. Używając zasłon, rolet czy żaluzji ogranicz wszelki dostęp światła. Znając realia – nie uda się całkowicie sali zaciemnić, ale też i nie o to chodzi. W tym ciemnym pomieszczeniu zostaw włączony rzutnik, ekran, monitor – coś, co będzie emitowało jasne światło. Pamiętaj, aby podczas tych zajęć zwracać szczególną uwagę na pojawiający się u dzieci lęk – nie każde z nich może dobrze znosić ciemność.
Poproś uczniów, aby jeszcze na korytarzu każde z nich samodzielnie zasłoniło sobie oczy opaską lub chustą. Fakt, że zrobią to same, doda im odwagi. Następnie – wprowadzając dzieci pojedynczo – poinformuj, że mają zachować milczenie. Ustawiaj je naprzeciw siebie, w dwóch rzędach, w odległości rozłożonych ramion. Kiedy wszyscy uczestnicy zajęć będą znajdowali się w klasie – wyjaśnij, że na wprost nich znajduje się inny rówieśnik. Bez słów mają do siebie podejść i przy pomocy dotyku postarać się odgadnąć, z kim stoją w parze. Daj im na to kilka minut, podczas których nie mogą nic powiedzieć. Po tym czasie podejdź kolejno do każdej z par. Zapytaj, czy wiedzą, naprzeciw kogo stoją. Po odpowiedzi pozwól im odsłonić oczy.
Kiedy wszystkie pary będą już jawne, poproś, aby s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy