Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

9 listopada 2020

NR 58 (Listopad 2020)

Pinterest w edukacji wczesnoszkolnej

11

Jak można wykorzystać obrazy i zdjęcia na zajęciach w edukacji wczesnoszkolnej? W jaki sposób mogą one wzbogacić nasze uczenie
i spowodować, że uczniowie nabiorą chęci do nauki? W tym artykule przedstawię nie tylko sposoby na wykorzystanie Pinteresta w edukacji wczesnoszkolnej, ale także gotowe ćwiczenia do wykorzystania w klasie z uczniami.

Pinterest w edukacji wczesnoszkolnej

Jak można wykorzystać obrazy i zdjęcia na zajęciach w edukacji wczesnoszkolnej? W jaki sposób mogą one wzbogacić nasze uczenie i spowodować, że uczniowie nabiorą chęci do nauki? W tym artykule przedstawię nie tylko sposoby na wykorzystanie Pinteresta w edukacji wczesnoszkolnej, ale także gotowe ćwiczenia do wykorzystania w klasie z uczniami.

POLECAMY

Jeśli zastanawiamy się, czym jest Pinterest, przede wszystkim weźmy pod uwagę to, że składa się on z dwóch części: ze słów „pin” – czyli przypinać coś i „interest” – czyli zainteresowania. Najłatwiej można powiedzieć, że Pinterest to „to portal pozwalający łatwo zbierać i porządkować zdjęcia i obrazki”1.

Co można uzyskać za jego pośrednictwem? Pinterest to narzędzie do tworzenia wizualnych zakładek, które pomaga odkrywać i zapisywać twórcze pomysły. Używaj Pinteresta, aby przygotowywać potrawy, planować podróże, remontować mieszkanie i wiele więcej.

Dzięki Pinterestowi możesz:

  • „przypinać z przeglądarki mobilnej: zapisuj ciekawe rzeczy, które znajdziesz w sieci,
  • zaplanować projekt: prace renowacyjne w domu, nowy pomysł na ogród i inne rzeczy dla majsterkowiczów,
  • znaleźć kreatywne pomysły: przepisy do ugotowania, artykuły do przeczytania, prezenty do kupienia i ciekawe sposoby oszczędzania pieniędzy,
  • eksplorować hobby: od sztuki komiksowej i kempingu po stolarstwo i tkanie,
  • zapisywać inspiracje podróżnicze: przygody w plenerze,
  • rodzinne rozrywki, wycieczki samochodowe i nie tylko,
  • znaleźć swój styl: moda, dekoracje do domu, porady pielęgnacyjne i inspirowanie pięknem”2.

Pinterest został uruchomiony w styczniu 2010 roku jako amerykański serwis społecznościowy. Z pewnością nikt wtedy nie pomyślał o tym, że będzie tak popularny. Przy jego pomocy możemy publikować różne zdjęcia, grafiki i materiały wizualne, sortować je oraz odnajdywać tematycznie. Możemy także umieszczać je w swoich kolekcjach i przeglądać oraz inspirować się. Co ciekawe, na Pintereście można także utworzyć swoje konto firmowe.
Jak to narzędzie wykorzystać w edukacji? Już wyjaśniam. Przede wszystkim, aby korzystać z Pinteresta, musimy utworzyć swoje konto. Możemy to zrobić w dwojaki sposób. Możemy utworzyć swoje konto, podając adres e-mail lub skorzystać z logowania poprzez Facebooka lub Google. Następnie należy potwierdzić swoje konto – jeśli zakładaliśmy je tradycyjne, poprzez podanie swojego adresu e-mail. 

Abyśmy mogli w pełni wykorzystać możliwości naszego konta, Pinterest chce wiedzieć, czym się interesujemy. W tym celu na początku należy zaznaczyć interesujące nas tematy. Mogą być różne kategorie. Nie jest powiedziane, że jeśli jesteśmy nauczycielami, to musimy zaznaczyć tylko kategorie związane z edukacją. Po wybraniu interesujących nas kategorii będziemy mogli zobaczyć swoje konto i zamieszczone tam na stronie głównej propozycje dla nas zgodnie z wybranymi tematami. Gdy będziemy ponownie logować się na swoje konto, to zobaczymy na stronie głównej przygotowane w oparciu o nasze wybory grafiki lub zdjęcia dopasowane do naszych preferencji. Jeśli dany materiał nas interesuje, możemy po najechaniu na niego myszką pobrać obraz i wysłać go komuś – poprzez WhatsApp, Facebook, Twitter, e-mail lub po prostu kopiując link. Możemy także zapisać ten obrazek na swojej tablicy lub utworzyć nową tablicę z osobną nazwą do danej kategorii. 

Jak to wygląda w praktyce? Jeśli interesuje nas „edukacja”, to takie hasło wpisujemy w pole górnej wyszukiwarki. Gdy zaczniemy wpisywać hasło „edukacja”, pojawią się różne podpowiedzi. Wśród nich będą np. edukacja wczesnoszkolna, zdrowotna, muzyczna, domowa, artystyczna i medialna. Będziemy mogli też zobaczyć wszystkie konta o nazwie „edukacja” – wystarczy kliknąć w odpowiednie pole. Jeśli wybierzemy „edukację wczesnoszkolną”, to będziemy mogli zobaczyć różne przykłady materiałów przypiętych przez innych twórców lub nauczycieli tak, aby zainspirować się do stworzenia ciekawych zajęć. 

Pod okienkiem wyszukiwania i pod naszym hasłem „edukacja wczesnoszkolna” możemy także wybrać dodatkowe podkategorie: klasa 1, klasa 2, klasa 3, ocenianie kształtujące, karty pracy, dekoracje i wiele innych. Po kliknięciu na daną kategorię otrzymujemy doprecyzowanie naszego wyszukiwania. Przykładowo, gdy wybierzemy „edukację wczesnoszkolną matematyka”, naszym oczom ukażą się różne materiały tylko z tej kategorii.

Co ciekawe, na Pintereście możemy znaleźć także odnośniki do danych kategorii jako materiały wideo, na przykład do serwisu YouTube. Po kliknięciu w dany obrazek z podglądem wideo będziemy przeniesieni bezpośrednio do materiału źródłowego na YouTube.

O czym należy pamiętać, korzystając z Pinteresta?

Po pierwsze, dla efektywnej pracy z tym narzędziem powinniśmy poświęcić kilkanaście minut na zapoznanie się z nim przy pierwszym użytkowaniu. Dzięki temu dalsza praca będzie łatwiejsza i szybsza.

Po drugie, Pinterest to katalog różnych pomysłów. Będzie pomocny w robieniu różnych planów i szukaniu inspiracji do działania. Przy jego pomocy możemy nie tylko wzbogacać swoje portfolio edukacyjne o różne pomysły, ale także szukać rozwiązań przydatnych w życiu prywatnym.

Pinterest to także jedno z mediów społecznościowych, przy pomocy którego można dzielić się różnymi treściami na bardzo szeroką skalę. Dzięki temu osoby używające Pinteresta mogą udostępniać materiały w różnych mediach społecznościowych, dodawać do nich komentarze czy zapisywać materiały na własnych tablicach.

Pinterest działa także jako wyszukiwarka internetowa, przez co może być podobny do Google lub YouTube. W łatwy sposób możemy odnajdować interesujące nas treści poprzez wpisanie słów kluczowych. Istotne jest także to, że mamy do wszystkiego szybki dostęp.

Możliwe jest ponadto pobranie aplikacji na telefon. W tym celu należy wejść na stronę Google Play i wyszukać ją w katalogu. Do tej pory aplikacja została pobrana prawie 7 000 000 razy, a jej ocena ogólna to 4,6 na pięć gwiazdek.

Przy pomocy swojego konta możemy także zapisywać ciekawe piny, czyli inspiracje z innych tablic, i tworzyć własne tablice. Aby utworzyć własną tablicę, należy przejść na ikonkę swojego profilu, a następnie kliknąć przycisk plusa, gdzie będziemy mogli utworzyć pin lub tablicę. Gdy utworzymy różne tablice, to po znalezieniu dla nas ciekawego obrazka możemy go przypiąć do swojej tablicy. To właśnie daje bardzo dużo możliwości na szukanie inspiracji i wykorzystywanie ich w edukacji i w przygotowaniu zajęć dla uczniów.

Pomysły na wykorzystanie w klasie

Przy pomocy Pinteresta możemy przygotować swoje zajęcia w ciekawy sposób i zrobić to szybciej. Łatwo można je dopasować do wieku i możliwości uczniów oraz mieszać ze sobą pomysły. Oto kilka możliwości.

Propozycja pierwsza

Jeśli mamy taką możliwość, to korzystamy ze swojego konta na Pintereście i udostępniamy uczniom ekran lub korzystamy z rzutnika w klasie albo z tablicy interaktywnej. Następnie pytamy uczniów, jaki temat jest dla nich ciekawy, i zbieramy ich odpowiedzi. Przykładowo, gdy uczniowie podadzą temat „zwierzęta”, wtedy wpisujemy w wyszukiwarkę hasło „zwierzęta” i pokazujemy im wyszukane obrazki. Na podstawie tych obrazków, które mieszczą się na jednym widocznym ekranie, uczniowie mogą wykonać wiele różnych zadań. Na przykład jeden uczeń może przygotować krótki opis jednego obrazka, a pozostali mają odgadnąć, który to obrazek i dlaczego akurat ten. 

Propozycja druga

Możemy także dać uczniom na przykład 3 lub 5 minut na to, żeby opisali jak najwięcej obrazków widocznych z danej kategorii na Pintereście. Zabawa polega na tym, że dzielimy uczniów na dwie grupy, po czym z każdej wybieramy kilka osób, które będą opisywać wybrany obrazek. Każda z wybranych osób opisuje swój obrazek, a reszta drużyny stara się zgadnąć, o który chodzi. Jeśli uczniowie są na to gotowi, możemy za to zadanie dawać punkty lub odznaki. Jeśli nasi uczniowie są jeszcze za mali na dawanie punktów, stosujemy po prostu pochwały ustne.

Propozycja trzecia

Na podstawie tablicy z Pinteresta z wybranym przez uczniów tematem możemy także przeprowadzić następujące ćwiczenie. Uczniowie wybierają swój motyw przewodni. Załóżmy, że będą to książki. Uczniowie widzą dany zbiór obrazków z kategorii „książki”, a następnie wszyscy w klasie wspólnie wybierają jeden obrazek, który podoba im się najbardziej. Następnie zadaniem uczniów jest przygotowanie krótkiego opisu tego, co znajduje się na obrazku. Im uczniowie starsi, tym opis może być dłuższy.

Propozycja czwarta

W kolejnej zabawie uczniowie wybierają jeden obrazek do przygotowania opisu. Wybrany uczeń ma przygotować cztery zdania na temat wybranego obrazka – trzy prawdziwe i jedno nieprawdziwe. Reszta klasy wysłuchuje zdań przygotowanych przez ucznia – jeśli zdanie jest zgodne z tym, co przedstawia obrazek, mówią „prawda”, jeśli nie jest, mówią „fałsz”.

Jeśli chcemy przeprowadzić to ćwiczenie w ciszy, możemy rozdać uczniom kartki w dwóch kolorach – czerwonym i zielonym. Jeśli zgadzają się z danym zdaniem, to wyciągają do góry rękę z kartką koloru zielonego. Jeśli się nie zgadzają, to pokazują czerwona kartkę. Jeśli uczniom spodoba się taki sposób reagowania na materiały z Pinteresta, to mogą także wykorzystać elementy metody reagowania całym ciałem. Wtedy ustalamy z uczniami wspólny znak do wykonania. Przykładowo, jeśli uczniowie zgadzają się ze zdaniem do opisu obrazka, to mogą klasnąć, a jeśli się nie zgadzają, to wstają z miejsca. Dobór tego, co mogą wykonać uczniowie, zależy indywidualnie od nich oraz od tego, jakie mamy możliwości oraz ile mamy miejsca w klasie.

Propozycja piąta

Z powodzeniem możemy też wykorzystać Pinterest do przeprowadzania zawodów związanych z mówieniem. Wybieramy dla uczniów jakiś obrazek z zasobów Pinteresta. Gra polega na tym, że uczniowie opowiadają jednym zdaniem o tym, co znajduje się na obrazku. Każdy uczeń mówi jedno zdanie. Zdania nie powinny się powtarzać. Naszą rolą jest monitorowanie tego, ile zdań jest możliwych do ułożenia przez uczniów oraz kiedy należy zmienić obrazek na kolejny wybrany z danej kategorii.

Propozycja szósta

Pokażmy uczniom narzędzie, jakim jest Pinterest, i zadajmy im pytanie o to, jakie gry i zabawy mogliby wymyślić przy użyciu tego narzędzia. To bardzo proste podejście, ale czasem możemy zapomnieć o tym, że to uczniowie są źródłem najlepszych informacji o tym, co im się podoba, a co nie. Zbieramy wtedy ich różne pomysły i dopasowujemy do lekcji, do tematu i tego, jakie mamy możliwości. Uczniowie z pewnością docenią to, że ich zdanie jest brane pod uwagę. Na tej podstawie tworzymy różnego rodzaju gry zabawy i ćwiczenia.

Inspiracje dla nauczycieli

Przy pomocy Pinteresta możemy znajdować pomysły na przygotowanie do zajęć oraz zadania dla uczniów. Jeśli jest to możliwe i dozwolone przez autora danego materiału, to możemy pobrać daną kartę pracy, obrazek, materiał edukacyjny i skorzystać z niego bezpośrednio na lekcji. Istnieje też druga opcja – możemy po prostu wpisać interesujący nas temat i zobaczyć, jakie w tym zakresie pomysły mają inni nauczyciele lub edukatorzy. Następnie na podstawie obserwowanych kart pracy lub obrazków możemy stworzyć swoje autorskie wersje.

Możliwe jest także, że dana tablica z Pinteresta oraz dany pin przekierują nas do strony z generatorem takich treści, które są udostępnione jako grafika. Wtedy przy pomocy tego gene...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy