Odkrywanie ciekawostek z dziejów Polski
Konspekt zajęć dydaktycznych dla klasy I
POLECAMY
TEMAT |
Odkrywanie ciekawostek z dziejów Polski |
Przewidywane osiągnięcia | Uczeń: porusza się rytmicznie i poza rytmem, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, konstruuje z materiałów przyrodniczych konika i ludzika, czyta wyrazy, przelicza, porównuje ilości, zachowuje właściwą pozycję, słuchając hymnu Polski, krótko przedstawia postać Józefa Piłsudskiego, tłumaczy związek nazwy klaczy Piłsudskiego – Kasztanki – z owocem kasztanowca, koloruje ilustrację przedstawiającą Piłsudskiego na koniu, wyjaśnia nazwę święta narodowego Polski, obchodzonego 11 listopada, rysuje i poprawnie koloruje flagę RP |
Materiały dydaktyczne | Podręcznik Figlarna Kredka, kredki, karty z wyrazami do czytania globalnego, kasztany, żołędzie, wykałaczki, klej, nagranie hymnu Polski, reprodukcja obrazu Wojciecha Kossaka Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance |
PLANOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie dzieci i zaproszenie do zabawy w wojsko, która będzie przygotowaniem do obchodów Święta Niepodległości
Rozmowy z dziećmi na temat zbliżającego się Święta Niepodległości Polski. Zaproszenie do zabawy w żołnierzy.
2. Zabawa powitalna „Melduję się na rozkaz…”
Dzieci stoją w szeregu naprzeciw nauczyciela. Nauczyciel wydaje komendy (wymienia imiona dzieci i dodaje słowo „wystąp”). Dzieci, których dotyczą komendy, występują z szeregu i skandują słowa: „melduję się na rozkaz”.
Dobrze byłoby, żeby nauczyciel miał jakiś emblemat dowódcy wojskowego (np. czapkę).
3. Zabawa ruchowa „Wojskowa zaprawa poranna”
Opowiadanie nauczyciela o tym, jak polscy żołnierze dbają o swoje zdrowie i kondycję, codziennie ćwiczą, aby móc bronić swojej ojczyzny i pokoju na świecie.
Zabawa orientacyjno-porządkowa – marsz w różnych kierunkach, na sygnał gwizdka zmiana kierunku marszu.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – stanie w rozkroku, skręty tułowia.
Bieg – bieg po sali, na sygnał stanie na baczność.
4. Zabawa ruchowa „Musztra”
Dzieci przygotowują się do zadań żołnierskich. Ćwiczą:
- marsz,
- zatrzymanie się,
- reagowanie na komendy „baczność” i „spocznij”,
- reagowanie na komendę: „w tył zwrot”.
5. Zabawa fabularyzowana „Opowieść o tym, jak Polska odzyskała niepodległość”
Dzieci słuchają opowieści nauczyciela, stojąc w kręgu.
Nauczyciel informuje dzieci o tym, że każdy naród ma swoje symbole. Prezentuje godło i flagę Polski, przygotowuje dzieci do słuchania polskiego hymnu. W poprzednim ćwiczeniu dzieci poznały pozycję „baczność” – w takiej pozycji z powagą słuchają hymnu.
Po wysłuchaniu hymnu dzieci siadają w kręgu, a nauczyciel opowiada o żołnierzach, którzy pod wodzą marszałka Józefa Piłsudskiego walczyli o wolność ojczyzny.
Przykładowo:
- Był taki smutny czas w historii, gdy Polska na ponad sto lat utraciła swoją niepodległość. Trzy wielkie państwa: Austria, Prusy i Rosja podzieliły Polskę między siebie. Ich władcy chcieli, aby Polacy zapomnieli o swojej ojczyźnie. Nie można było mówić po polsku i nie wolno było używać polskich symboli narodowych – flagi, godła. Za mówienie po polsku polskie dzieci były karane.
- Przez ponad 100 lat Polacy próbowali odzyskać wolność dla swojej ojczyzny. Dzieci w tajemnicy uczyły się polskich wierszyków i piosenek, w tajemnicy uczyły się czytać i pisać po polsku.
- Mały chłopiec, na którego mamusia mówiła Ziuk, gdy miał 7 lat, postanowił, że wywalczy dla Polski niepodległość. Kiedy dorósł i już nikt nie nazywał go Ziuk, tylko Józef, utworzył Legiony Polskie, czyli wojsko złożone z Polaków. Józef Piłsudski wędrował ze swoimi Legionami, walcząc o Polskę.
- Dzieci maszerują po okręgu, słuchając piosenki wojskowej „Szara piechota”: https://www.youtube.com/watch?v=VCT70frG7Sk.
- Tak wędrowali, walcząc o to, by Polacy odzyskali swoje ziemie. Przemierzali drogi, zdobywali rzeki.
- Dzieci wykonują ćwiczenie równoważne – żołnierze przechodzą przez rzekę po mostku – sznur może być mostkiem, rzekę można wyznaczyć kredą lub taśmą malarską.
- Był dzień 11 listopada 1918 roku, gdy żołnierze polscy pod wodzą Józefa Piłsudskiego odzyskali wolność dla Polski. Józef Piłsudski za swoje zasługi został mianowany pierwszym Naczelnikiem Państwa Polskiego i pierwszym Marszałkiem Polski. Miał swojego ulubionego konia – klacz Kasztankę. Żołnierze mówili na swojego wodza „Dziadek”, bo miał ogromne wąsy. Marszałek lubił słodycze, placek ze śliwkami i bardzo słodką herbatę. Józef Pił...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!