Dołącz do czytelników
Brak wyników

Odkrywanie ciekawostek z dziejów Polski
Konspekt zajęć dydaktycznych dla klasy I

Artykuły | 9 listopada 2020 | NR 58
11


 

Odkrywanie ciekawostek z dziejów Polski
Konspekt zajęć dydaktycznych dla klasy I

POLECAMY

TEMAT

Odkrywanie ciekawostek z dziejów Polski
Przewidywane osiągnięcia Uczeń:
porusza się rytmicznie i poza rytmem,
wykonuje ćwiczenia gimnastyczne,
konstruuje z materiałów przyrodniczych konika i ludzika,
czyta wyrazy,
przelicza, porównuje ilości,
zachowuje właściwą pozycję, słuchając hymnu Polski,
krótko przedstawia postać Józefa Piłsudskiego,
tłumaczy związek nazwy klaczy Piłsudskiego – Kasztanki – z owocem kasztanowca,
koloruje ilustrację przedstawiającą Piłsudskiego na koniu,
wyjaśnia nazwę święta narodowego Polski, obchodzonego 11 listopada,
rysuje i poprawnie koloruje flagę RP
Materiały dydaktyczne Podręcznik Figlarna Kredka, kredki, karty z wyrazami do czytania globalnego, kasztany, żołędzie, wykałaczki, klej, nagranie hymnu Polski, reprodukcja obrazu Wojciecha Kossaka Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance

 

PLANOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie dzieci i zaproszenie do zabawy w wojsko, która będzie przygotowaniem do obchodów Święta Niepodległości
Rozmowy z dziećmi na temat zbliżającego się Święta Niepodległości Polski. Zaproszenie do zabawy w żołnierzy.

2. Zabawa powitalna „Melduję się na rozkaz…”
Dzieci stoją w szeregu naprzeciw nauczyciela. Nauczyciel wydaje komendy (wymienia imiona dzieci i dodaje słowo „wystąp”). Dzieci, których dotyczą komendy, występują z szeregu i skandują słowa: „melduję się na rozkaz”.
Dobrze byłoby, żeby nauczyciel miał jakiś emblemat dowódcy wojskowego (np. czapkę).

3. Zabawa ruchowa „Wojskowa zaprawa poranna”
Opowiadanie nauczyciela o tym, jak polscy żołnierze dbają o swoje zdrowie i kondycję, codziennie ćwiczą, aby móc bronić swojej ojczyzny i pokoju na świecie.
Zabawa orientacyjno-porządkowa – marsz w różnych kierunkach, na sygnał gwizdka zmiana kierunku marszu.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – stanie w rozkroku, skręty tułowia.
Bieg – bieg po sali, na sygnał stanie na baczność.

4. Zabawa ruchowa „Musztra”
Dzieci przygotowują się do zadań żołnierskich. Ćwiczą:

  • marsz,
  • zatrzymanie się,
  • reagowanie na komendy „baczność” i „spocznij”,
  • reagowanie na komendę: „w tył zwrot”.

5. Zabawa fabularyzowana „Opowieść o tym, jak Polska odzyskała niepodległość”
Dzieci słuchają opowieści nauczyciela, stojąc w kręgu. 
Nauczyciel informuje dzieci o tym, że każdy naród ma swoje symbole. Prezentuje godło i flagę Polski, przygotowuje dzieci do słuchania polskiego hymnu. W poprzednim ćwiczeniu dzieci poznały pozycję „baczność” – w takiej pozycji z powagą słuchają hymnu.
Po wysłuchaniu hymnu dzieci siadają w kręgu, a nauczyciel opowiada o żołnierzach, którzy pod wodzą marszałka Józefa Piłsudskiego walczyli o wolność ojczyzny.
Przykładowo:

  • Był taki smutny czas w historii, gdy Polska na ponad sto lat utraciła swoją niepodległość. Trzy wielkie państwa: Austria, Prusy i Rosja podzieliły Polskę między siebie. Ich władcy chcieli, aby Polacy zapomnieli o swojej ojczyźnie. Nie można było mówić po polsku i nie wolno było używać polskich symboli narodowych – flagi, godła. Za mówienie po polsku polskie dzieci były karane.
  • Przez ponad 100 lat Polacy próbowali odzyskać wolność dla swojej ojczyzny. Dzieci w tajemnicy uczyły się polskich wierszyków i piosenek, w tajemnicy uczyły się czytać i pisać po polsku.
  • Mały chłopiec, na którego mamusia mówiła Ziuk, gdy miał 7 lat, postanowił, że wywalczy dla Polski niepodległość. Kiedy dorósł i już nikt nie nazywał go Ziuk, tylko Józef, utworzył Legiony Polskie, czyli wojsko złożone z Polaków. Józef Piłsudski wędrował ze swoimi Legionami, walcząc o Polskę.
  • Dzieci maszerują po okręgu, słuchając piosenki wojskowej „Szara piechota”: https://www.youtube.com/watch?v=VCT70frG7Sk.
  • Tak wędrowali, walcząc o to, by Polacy odzyskali swoje ziemie. Przemierzali drogi, zdobywali rzeki.
  • Dzieci wykonują ćwiczenie równoważne – żołnierze przechodzą przez rzekę po mostku – sznur może być mostkiem, rzekę można wyznaczyć kredą lub taśmą malarską.
  • Był dzień 11 listopada 1918 roku, gdy żołnierze polscy pod wodzą Józefa Piłsudskiego odzyskali wolność dla Polski. Józef Piłsudski za swoje zasługi został mianowany pierwszym Naczelnikiem Państwa Polskiego i pierwszym Marszałkiem Polski. Miał swojego ulubionego konia – klacz Kasztankę. Żołnierze mówili na swojego wodza „Dziadek”, bo miał ogromne wąsy. Marszałek lubił słodycze, placek ze śliwkami i bardzo słodką herbatę. Józef Pił...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy