Dołącz do czytelników
Brak wyników

O tęsknocie… – wywołującej smutek wynikający z braku kogoś lub czegoś i radość związaną z miłymi chwilami z przeszłości
Konspekt zajęć edukacyjnych dla klasy 3

Artykuły | 8 grudnia 2020 | NR 59
67

Temat

POLECAMY

O tęsknocie… – wywołującej smutek wynikający z braku kogoś lub czegoś i radość związaną z miłymi chwilami z przeszłości
Holistyczny cel ogólny Wsparcie całościowego rozwoju dziecka poprzez doświadczenie zabaw rytmicznych i plastycznych, czytania tekstów literackich oraz ważnych rozmów na tematy związane ze śmiercią i przemijaniem
Przewidywane osiągnięcia

Doświadczenia uczniów w obszarach rozwojowych.
- W rozwoju fizycznym:
Uczniowie: poruszają się rytmicznie, tańczą, kreślą, piszą, konstruują.

- W rozwoju społecznym:
Uczniowie: zgodnie współpracują ze sobą przy wykonywaniu ćwiczeń, zachowują umowę społeczną, 
uczą się samodzielności i uczciwości wobec siebie i innych.

- W rozwoju emocjonalnym:
Uczniowie: Uczniowie: wyrażają emocje w czasie wspólnych zabaw, odczuwają smutek, tęsknotę, melancholię, dumę z wykonanej pracy, uczą się empatii.

- W rozwoju poznawczym:
Uczniowie: poznają teksty literackie, wyjaśniają słowa związane z emocjami, nazywają emocje i uczucia, rozmawiają na temat śmierci i przemijania, poznają sposoby radzenia sobie z żalem i tęsknotą, poznają regułę ortograficzną, tworzą wypowiedzi ustne związane z tematem lekcji, poprawnie odpowiadają na pytania, zapisują wyrazy z trudnością ortograficzną, samodzielnie czytają wybrane fragmenty tekstów literackich, rozwijają myślenie twórcze, wykonują działania matematyczne, tworzą pracę plastyczną, nadają znaczenia symbolom, odmieniają imię przez przypadki.

- Materiały dydaktyczne: Książka Szybki Długopis cz. 1, kolorowe kółeczka z papieru o średnicy 6–7 cm, klej, połamane na kawałki pastelowe kredki pozbawione papierowych osłonek, papier A4 dla każdego ucznia, muzyka do zajęć

 

1. Zabawa powitalna „Podaj uścisk”

Uczniowie, trzymając się za ręce, stoją w kręgu wraz z nauczycielem. Nauczyciel lekko ściska dłonie stojących obok uczniów. Jego „uściski”, przekazywane przez uczniów, wędrują wokół i wracają do nauczyciela z obydwu stron.
Można zaproponować dzieciom, by obserwowały wędrujące uściski.

2. Kinezjologiczna1 zabawa dydaktyczna „Kolorowe wspomnienia”

Każdy uczeń przykleja do stolika taśmą malarską białą kartkę A4, w pionie. Nauczyciel musi sprawdzić, czy kartka jest dobrze przymocowana, czy nie odklei się w trakcie kreślenia.
Do zabawy potrzebny będzie kawałeczek kredki pastelowej pozbawiony papierowej osłonki. W trakcie zabawy uczniowie będą kreślić bokiem kredki (tzw. wałeczkiem) poziome linie, od lewego do prawego brzegu przypiętej kartki.

Przebieg zabawy:

  • nauczyciel umawia się z uczniami, że w trakcie zabawy będą dbać o to, by nikomu nie wyrządzić krzywdy w trakcie tańca i przemieszczania się po sali i w trakcie kreślenia,
  • uczniowie z wybraną kredką w ręku słuchają muzyki i poruszają się w miejscu w rytmie muzyki2,
  • na sygnał nauczyciela uczniowie kreślą płynnym ruchem w rytmie muzyki pierwszą poziomą kreskę na swoim papierze i dalej improwizują taniec, poruszając się pomiędzy stolikami,
  • na sygnał nauczyciela uczniowie podchodzą do najbliższej przypiętej kartki i kreślą poziomą kreskę płynnym ruchem w rytmie muzyki, potem kontynuują taniec,
  • tak przebiega zabawa do chwili zakończenia muzyki (około 5 minut). Efektem powinny być kartki zapełnione poziomymi, kolorowymi liniami o nierównej grubości (to będzie zależało od wielkości kawałka kredki),
  • można umożliwić uczniom wymianę kredki – mogą to zrobić w trakcie tańca.

   


Uczniowie delikatnie odpinają swoje kartki, starając się nie uszkodzić pracy. Wybierają spośród kolorów na swojej kartce taki, który przywołuje w nich jakieś dobre, kolorowe wspomnienia. Dzielą się swoimi wspomnieniami.

3. Zabawa matematyczno-konstrukcyjna „Tęsknoty”

  • Uczniowie wybierają sobie dwa papierowe kółeczka w jednym kolorze i zastanawiają się, jak można, bez pomocy nożyczek, zrobić z nich serduszko. Konstruują serduszko i wykorzystują je jako narożnik swojego obrazu.

  • Uczniowie rozmawiają o znaczeniu słowa „tęsknota”, ustalają, że serduszko może być symbolem tęsknoty.
  • Nauczyciel krótko opowiada o kimś, za kim tęskni, kogo nie ma już wśród osób żyjących, komu dedykuje wykonane serduszko.
  • Chętni uczniowie wypowiadają się za wzorem nauczyciela.
  • Nauczyciel zachęca do wspominania kogoś, za kim tęsknimy. Dzieci rozmyślają o konkretnych osobach w trakcie wykonywania i przyklejania serduszek. 
  • Nauczyciel prosi, by uczniowie przed wyborem kółeczek wyliczyli i zapisali działaniem matematycznym, ile kółeczek potrzeba będzie do ozdobienia narożnikami jednej pracy (na przykład: 2 + 2 + 2 + 2 = 4 × 2 = 8).
  • Przy wybieraniu kółeczek i konstruowaniu narożników może uczniom towarzyszyć muzyka. Serduszka mają być jednokolorowe, ale narożniki na obrazie mogą być w różnych kolorach. Po zakończeniu przyklejania narożników – serduszek uczniowie mogą podzielić się swoimi wspomnieniami.
  • Łącząc ze sobą prace dzieci, możemy stworzyć ciekawy efekt plastyczny i kartę pracy, którą można wykorzystać do kolejnych zadań matematycznych i ćwiczeń w mówieniu. Można np. policzyć wszystkie wykorzystane kółka w konkretnym kolorze lub nadać kolorom konkretną wartość i obliczyć wartość każdej pracy, całej wspólnej karty pracy.

4. Zabawy z tekstem literackim Dziewczynka z parku B. Kosmowskiej

Nauczyciel czyta fragment książki B. Kosmowskiej pt. „Dziewczynka z parku”, uczniowie uważnie słuchają. 

Bohaterka opowiadania tęskni za tatą. Dowiadujemy się o tym, że wraz ze śmiercią taty zmieniło się też jej życie. Tęskni za wspólnymi rozmowami, śmiechem, za mamą, chociaż mama nie odeszła, ale już nie jest taka, jak kiedyś…

Tekst jest pretekstem do rozmów o tęsknocie, o potrzebie rozmowy o tych, za którymi tęsknimy i o tym, co się z nimi łączyło.
Proponuję, by nauczyciele wcześniej przeczytali tę piękną i mądrą książkę. Można uczniów wprowadzić w jej treść, zostawiając zaciekawienie historią, rodzącą się przyjaźnią między Andzią i Jeremiaszem.
Proponuję, by dodatkowo przeczytać fragment książki (str. 49–53), gdzie znajduje się cytat:

(…) To był on. Kowalik. Ulubiony ptak taty. I jej...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy