Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

7 września 2020

NR 56 (Wrzesień 2020)

Generatory w edukacji

64


Jeśli chcemy przygotować materiały, które nie będą opracowane wcześniej i dołączone do podręczników, to korzystajmy z generatorów. Dzięki nim można stworzyć różne atrakcyjne pomoce dla uczniów. Z jakich materiałów skorzystać i jakie strony internetowe odwiedzić? Mamy bardzo dużo żródeł do wyboru. Ten artykuł stanowi przegląd różnych miejsc w sieci, na których znajdziemy generatory, które zaskoczą naszych uczniów. I może czasem nas samych?

Dlaczego warto korzystać  z generatorów?

Przede wszystkim dlatego, że tworzymy różne materiały. Jeżeli korzystamy z jednego podręcznika przez dłuższy czas, to może się zdarzyć, że pewne schematy będziemy mieli bardzo dobrze opanowane i lekcje mogą nawet wydać się nam nieco standardowe. Żeby włączyć do naszego nauczania coś dodatkowego i element zaskoczenia także dla nas samych, możemy skorzystać z różnych generatorów.

POLECAMY

Dodatkowo nasi uczniowie z pewnością docenią to, że mają przed sobą inne materiały niż te, do których się przyzwyczaili. Oczywiście, warto pracować z podręcznikiem i z materiałami dołączonymi do niego, ale w edukacji istotne jest też to, że uczniowie poznają nowe rzeczy poprzez coś, co jest niecodzienne, niezwykłe, nieszablonowe. A wprowadzenie różnych dodatkowych materiałów za pomocą generatorów właśnie takie jest.

Kolejnym elementem jest to, że gdy raz stworzymy materiały w różnych generatorach, to będziemy z nich mogli korzystać przez bardzo długi czas. Żeby to zrobić, musimy tylko pamiętać o tym, żeby wszystkie wytworzone materiały z różnych generatorów zapisywać w jednym miejscu. Dobrze sprawdzi się tutaj zapisywanie materiałów w osobnym folderze w chmurze typu Google Drive, One Drive lub Dropbox albo prowadzenie także takiego folderu na osobnym, odpowiednio dużym pendrivie. Jeśli wprowadzimy sobie taki nawyk, że wszystkie wytworzone materiały od razu będziemy zapisywać w chmurze lub na pendrivie, to unikniemy tego, że pewne materiały mogą nam zginąć. Jeśli jednak mamy zwyczaj zapisywania wygenerowanych materiałów na pulpicie lub gdzieś na komputerze, to warto ustawić sobie przypomnienie w kalendarzu tak, aby raz na dwa tygodnie lub pod koniec miesiąca przenieść wszystkie wytworzone pliki w bezpieczne miejsce. Jest to istotne, ponieważ może się zdarzyć, że jeżeli coś stanie się z naszym komputerem, to stracimy dostęp do całej kolekcji naszych pomocy dydaktycznych. A tego byśmy nie chcieli.

W jakim języku korzystać z generatorów?

W dobie internetu mamy do wyboru wiele możliwości i generatorów, które są stworzone w różnych językach. Nawet jeśli nie czujemy się dobrze w języku angielskim czy niemieckim lub innym – nie musimy się tym przejmować, ponieważ wtedy z pomocą przyjdzie nam automatyczne tłumaczenie strony na język polski. Aby to się udało, należy tylko wpisać adres strony – na przykład stronę w języku angielskim – a następnie, korzystając z przeglądarki Google Chrome, kliknąć prawym przyciskiem myszki na stronę i wybrać polecenie „Przetłumacz na język polski”. Dzięki temu za moment otrzymamy wynik. Strona zostanie automatycznie przetłumaczona na wybrany język i dzięki temu będziemy mogli z niej skorzystać. Może zdarzyć się tak, że na stronie będą drobne błędy związane z tłumaczeniami i odmianą pewnych wyrazów, ale z pewnością domyślimy się, o co chodzi w danym generatorze.
W zależności od tego, z jakiej przeglądarki korzystamy, możemy także wpisać po prostu w Google hasło „zmiana języka i tłumaczenie strony w Chrome” lub „dodawanie tłumaczenia stron internetowych do przeglądarki Firefox”. Otrzymamy wtedy gotowe instrukcje dotyczące tego, co zrobić, aby skorzystać z tłumaczenia stron. Oto przydatne linki:

  • dla Mozilli Firefox: https://support.mozilla.org/pl/kb/dodawanie-tlumaczenia-stron-internetowych-firefox,
  • dla Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/173424?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=pl,
  • dla Internet Explorer (Egde) – korzystanie z usługi Microsoft Translator w przeglądarce Microsoft Edge: https://support.microsoft.com/pl-pl/office/korzystanie-z-us%C5%82ugi-microsoft-translator-w-przegl%C4%85darce-microsoft-edge-4ad1c6cb-01a4-4227-be9d-a81e127fcb0b.

Gdy wszystko już mamy przygotowane, przyjrzyjmy się kilku propozycjom generatorów i wybierzmy dla siebie kilka linków do przetestowania.

http://www.toolsforeducators.com/  

Za pomocą tej strony możemy tworzyć dla uczniów dodatkowe materiały, takie jak wyszukiwanie różnych słów z wykreślanek na podstawie obrazków czy tworzenie kości do gry z napisami lub z obrazkami. Możemy tworzyć także gry planszowe do druku z obrazkami lub z obrazkami i tekstem albo z całym tekstem. Do dyspozycji mamy do wyboru ponad 20 tematów. Z łatwością będziemy w stanie także wygenerować krzyżówkę z obrazkami jako podpowiedziami lub z samym tekstem jako podpowiedziami. Możemy również wygenerować krzyżówkę i wyszukiwanie słów w tym samym pliku. Jeśli nasi uczniowie lubią labirynty z obrazkami lub labirynty z tekstem w środku, to możemy także tworzyć takie treści. Kolejną opcją jest tworzenie domina z tekstem po lewej stronie i obrazkami po prawej stronie. Uczniom może spodobać się również wygenerowany arkusz z ćwiczeniami na pisanie po śladzie. Uczniowie mogą napisać jedno słowo lub kilka wyrazów albo nawet całe zdanie. Jeśli chcemy poćwiczyć z naszymi uczniami ortografię, to będziemy mogli także stworzyć narzędzie, w którym 
do każdego obrazka będą mogli wybrać odpowiednią formę zapisu. 

https://myfreebingocards.com/

Korzystając z tego generatora, możemy zaproponować uczniom zagranie w bingo – i to na kilka sposobów. Po pierwsze, mamy do dyspozycji różne wzory kart do bingo, a po drugie, możemy wybierać, jaki rodzaj bingo nas interesuje. Mogą to być liczby od 1 do 75 lub od 1 do 90. Do dyspozycji mamy także bingo wyrazowe.

Jeśli uczymy także języka angielskiego, mamy do dyspozycji od razu zrobione karty z wyrazami w języku angielskim. Musimy tylko przed zagraniem w grę zwrócić uwagę na to, czy uczniowie znają wszystkie słówka. W wersji bezpłatnej możemy pobrać 30 różnych rodzajów kart. Z pewnością wystarczy to do naszej klasy, szczególnie jeśli dzieci dopiero zaczynają przygodę z tego rodzaju grą.

http://ruledpaper.net/

Ciekawą alternatywą dla kartek zeszytu w linię i w kratkę jest narzędzie, za pomocą którego możemy wygenerować dla uczniów kartki we wzorki. Mogą być to kropki, znaczki plus, krzyżyki i jeszcze kilka innych ułożeń kropek.

Możemy łatwo pobrać nasze kartki do formatu PDF lub PNG oraz zmieniać odległości linijek od siebie lub format kartki. Do wyboru mamy A3, A4 i A5. Możemy także wybrać marginesy oraz to, jak grube będą nasze oznaczenia.

Jeśli przejdziemy do zakładki „gry”, to z łatwością wygenerujemy plansze do gry w statki, sudoku, kółko i krzyżyk oraz tarczę. Ale to nie koniec. Możemy także wygenerować różne linie, aż po wzór podobny do jodełki i kratki. Z ciekawszych rzeczy możemy wygenerować wzór plastrów miodu lub kartki z bloku technicznego albo z zeszytu do muzyki. Tak pobrane kartki z pewnością pomogą nam w tym, żeby przedstawić naszym uczniom gry i zabawy z wykorzystaniem formatu i wzoru na tych kartkach. A może uczniowie wymyślą swoje własne zastosowanie takich wygenerowanych kartek? Kto wie!

W podobny sposób zadziała także strona internetowa. Możemy tutaj wybrać teksturę papieru i łatwo ją wydrukować (http://gridzzly.com/).

http://darmowelamiglowki.com/

Gdy chcemy przygotować zajęcia, podczas których uczniowie będą ćwiczyć swoje dłonie, to z pomocą przyjdzie to rozwiązanie. Strona zapewni nam możliwość skorzystania z różnych labiryntów, które są ułożone względem stopnia trudności – od łatwych do bardzo trudnych. Do tego możemy wygenerować dla dzieci proste sudoku. Jeśli nasi uczniowie preferują wykreślanki, to także nie poczują się zawiedzeni. Co ciekawe, strona ta oferuje też rysowanie szlaczków z kropek. Wszystko po to, aby uczniowie ćwiczyli swoje dłonie przed nauką pisania. W podobny sposób może zadziałać zadanie typu „połącz kropki”. Do dyspozycji mamy łączenia na zasadzie cyferek oraz małych i dużych literek. 

Aby działanie tej strony przebiegało bez zakłóceń, powinniśmy pamiętać o wyłączeniu blokowania reklam. Zadania znalezione na tej stronie z pewnością pomogą uczniom uczyć się poprzez zabawę i doskonalić umiejętności związane z pisaniem lub liczeniem, ale przede wszystkim z logicznym myśleniem. 

https://www.senteacher.org/ 

Jeśli lubimy korzystać z większych generatorów kart pracy, to możemy zajrzeć na ten odnośnik. Za jego pośrednictwem możemy pracować z uczniami na zasadzie edukacji matematycznej – na przykład możemy tworzyć opowiadanie o czasie, na tarczy zegarka zaznaczać określoną godzinę, możemy pracować poprzez znajdowanie określonych par danych godzin czy tworzenie różnych modeli figur w wersji 3D. Możemy także tworzyć zadania typu „pisanie po śladzie” i edytować to, jakie wyrazy mają być przygotowane dla uczniów do pisania. Co ciekawe, możemy wybrać rodzaj czcionki, jej kolor i styl, a także wielkość. Młodsi uczniowie mogą także ćwiczyć rysowanie szlaczków – do wyboru mamy 7 różnych wzorów. A dodatkowo możemy edytować wielkość i styl linii. Możemy wybrać, czy mają być jako kreski, kropki i tym podobne. Bardzo możliwe, że gdy będziemy przeglądali tę stronę internetową, to wpadniemy na inne pomysły dotyczące tego, jakie materiały możemy przygotować dla uczniów w przyszłości. Przy korzystaniu z tego narzędzia zachęcam do skorzystania z nakładki do tłumaczenia zawartości.

https://www.krzyzowki.edu.pl/

Kto z nas i z naszych uczniów nie robi krzyżówek? Z wykorzystaniem tego narzędzia możemy z łatwością stworzyć krzyżówki – z hasłami i opisami w języku polskim, a nawet angielskim. Aby wygenerować krzyżówkę, należy wylosować lub wpisać opisy i hasła do krzyżówki. Następnie musimy ją wygenerować, a potem pobrać krzyżówkę i klucz odpowiedzi. Mamy aż 20 haseł do wpisania – i to jest maksymalna długość naszej krzyżówki. Oczywiście, możemy wpisywać także krótsze hasła. Jeśli szukamy inspiracji, możemy wejść w zakładkę „krzyżówki online”, które umożliwiają rozwiązywanie losowe krzyżówek lub zapoznanie się po prostu ze strukturą tego typu zadań.

Źródło: www.senteacher.org

Możemy zainspirować się nimi przy tworzeniu naszych krzyżówek. Ciekawą opcją jest także „generator krzyżówek obrazkowych”. Dzięki niemu możemy wygenerować krzyżówki na podstawie własnych haseł. Wówczas wpisujemy swoje hasła – wyrazy, a następnie proponowane obrazki wyświetlają się i pojawią automatycznie zaraz po tym, gdy wpiszemy nasze hasło do krzyżówki. Przykładowo, jeśli piszemy wyraz „kot”, to zobaczymy rysunki kota i, korzystając ze strzałek, będziemy mogli wybrać, który obrazek mają zobaczyć nasi uczniowie. Wpisane hasła musimy zatwierdzić klawiszem Enter. Generowanie krzyżówki możemy wykonać kilka razy. W ten sposób wybieramy najbardziej dopasowany do naszych potrzeb układ. Możemy następnie eksportować i zapisać krzyżówkę w formacie PDF i PNG. Możemy pobrać samą krzyżówkę lub krzyżówkę w wersji rozwiązanej.

https://wordart.com/ 

Niewątpliwą atrakcją dla naszych uczniów może być także wyszukiwanie różnych wyrazów. Możemy skorzystać z różnych generatorów wyrazów w formie literek lub skorzystać z tego narzędzia, za pomocą którego stworzymy różne chmury wyrazów. Zaletą skorzystania z tej strony jest to, że mamy do wyboru wiele różnych kształtów – związane ze zwierzętami, świętami, muzyką, numerami, ludźmi, zabawkami, sportem, szkołą i wiele innych. 

Do tego czeka na nas wiele różnych czcionek do wyboru. Przy wyborze czcionki musimy zwrócić uwagę na to, czy obsługuje ona polskie wyrazy, szczególnie te z „nosówkami”. Następnie wybieramy ułożenie wyrazów w chmurze – może być pionowe, poziome, ukośne lub pomieszane. Do wyboru jest 10 różnych pozycji wyrazów. Dodatkowo możemy wybrać, jak gęsto ułożone od siebie będą wszystkie wyrazy w chmurze. Ostatni element to styl, gdzie możemy wybrać kolor danych wyrazów i kolor tła. Następnie klikamy przycisk „wizualizuj” i po chwili widzimy efekt naszej pracy. Aby go pobrać, musimy kliknąć „drukuj” i już możemy plik wydrukować albo zapisać do formatu PDF. 

https://eduzabawy.com/generatory/ 

Gdy chcemy stworzyć dla naszych uczniów materiały dodatkowe – to znaczy dyplom, odznakę dla dzieci, zaproszenie, zakładkę lub wkładkę z dedykacją – możemy wykorzystać ten generator. W zależności od tego, którą opcję wybierzemy, wykonujemy określone działania. Przykładowo, wybierając „generator odznak dla dzieci”, wybieramy na początku kształt, a następnie określony szablon, 
po czym edytujemy tekst, zmieniając czcionkę, kolor, wielkość i inne właściwości. Ostatni krok to pobranie pliku. Takie odznaki możemy wykorzystać w wielu różnych zadaniach jako nagrody.

Fiszki – nie tylko Canva

Jeśli mamy ochotę na stworzenie dodatkowych fiszek wyrazowych lub obrazkowych dla uczniów, to z pomocą przyjdzie nam narzędzie typu Canva. Z jego zastosowaniem możemy tworzyć wiele różnych zaawansowanych materiałów dla uczniów. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy wykorzystali do fiszek prostsze narzędzia, które pozwolą n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy