Poniższe sposoby to sugestie, w jaki sposób nauczyciele mogą uczyć dzieci oraz co dodatkowo mogą zaproponować rodzicom na dalsze wspieranie edukacji językowej w zaciszu domowym między zajęciami językowymi.
REKLAMA
Jak uczą się dzieci?
Ważne jest, aby zdać sobie sprawę oraz pamiętać podczas spotkań językowych o tym, że dzieci:
- szybko się uczą, ale równie szybko mogą zapominać, a nawet zapominają. Dlatego tak ważne jest organizowanie kontaktu z językiem często, ale w odpowiednich dawkach. Jeśli dane dziecko jest objęte dwujęzycznością (np. z faktu posiadania jednego rodzica obcokrajowca), ilość kontaktu językowego z językiem drugim (L2) będzie oczywiście inną,
- potrzebują ruchu oraz różnych form aktywności. Nie bez powodu takie łączenie znajduje zastosowanie w różnych metodach nauczania i szkołach językowych,
- najlepiej uczą się przez zabawę i do tego nieświadomie. W stanie odprężenia każdy potrafi zapamiętać więcej i na dłuższy czas. Związane jest to z działaniem ludzkiego umysłu oraz tym, że radość z danych działań edukacyjnych wspiera budowanie pozytywnego obrazu dotyczącego języka obcego w głowie dzieci,
- śpiewanie i rymowanki wpierają proces nauczania. Zaspokajają także jedną z potrzeb dzieci związaną z zabawą w grupie rówieśników. Zabawne teksty i melodie wpadające w ucho powodują, że dzieci wsłuchują się i modelują akcent oraz zapoznają się z wymową i melodyką języka angielskiego. Do tego niewątpliwą zaletą form muzycznych jest to, że wpływają pozytywnie na rozwój słownictwa i osadzanie go w danym kontekście językowym,
- nastawienie językowe rodzica i nauczyciela jest bardzo ważne dla prawidłowego procesu nauki, tworząc odpowiednie tło językowe. Połączenie sił dorosłych z całą pewnością powoduje jeszcze większą ochotę dzieci do uczestnictwa w zajęciach językowych, a także do dzielenia się tym, co działo się na nich z wieloma domownikami,
- są bardzo kreatywne co powoduje, że czasem trzeba szybko zmodyfikować plany na zajęcia językowe. Dotyczy to najbardziej zajęć szkolnych. Nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniami młodszymi z całą pewnością zdaje sobie sprawę z zasadności posiadania planu „B” na zajęcia lub bycia otwartym na elastyczne zarządzanie zaplanowanymi treściami lekcyjnymi.
Co może zrobić rodzic i nauczyciel?
Dziecko najczęściej traktuje rodziców, nauczyciela jako model do naśladowania i jest bardzo otwarte na ich propozycje. Warto wziąć to pod uwagę i opowiedzieć rodzicom o tym, jak ważne są następujące elementy:
- wspieranie dziecka w ogólnym rozwoju i w podróży językowej. Warto przekazać rodzicom, że edukacja językowa to proces wieloletni, ale warty ponawiania i pogłębiania. Najlepsze efekty uzyskuje się, towarzysząc dziecku w jego edukacji językowej oraz bycie zainteresowanym tym, co się aktualnie dzieje na zajęciach językowych.
- pokazywanie przyjemnej strony języka angielskiego. Szczególnie w domowym zaciszu oraz przy wykonywaniu czynności codziennych. Przykładowo przy przygotowywaniu śniadania czy kolacji rodzic może wykazywać dane produkty i nazywać je po angielsku. Do zabaw z dzieckiem może także wplatać angielskie polecenia lub pochwały słowne. Jeśli rodzic zupełnie nie czuje się na siłach, zawsze może skorzystać z gotowych kursów dla dzieci lub obejrzeć z nimi animacje językowe z serwisu YouTube lub pośpiewać angielskie piosenki albo też odtworzyć dziecku bajkę po angielsku z płyty CD,
- posiadanie pozytywnego nastawienie do języka. Dobrze jest zwrócić uwagę rodzicom na fakt, że dzieci chłoną wszystko bardzo szybko i jeśli rodzic zbyt często będzie niefortunnie wypowiadał się w obecności dziecka o języku angielskim, to tym samym pokazuje mu swoim przykładem, że nauka języka wcale nie jest taka zabawna i interesująca. To w przyszłości może nawet skutkować niechęcią dorastającego dziecka do nauki języków obcych. Pozytywne nastawienie skierowane na ukazywanie walorów płynących z poznawania tajników danego języka obcego z całą pewnością będzie wspierać dziecko,...