Kolejne przygody w „Podróży po świecie wartości”
W poprzednich numerach „Życia Szkoły” opublikowano już osiem scenariuszy cyklu zajęć „Podróż po świecie wartości”, w których pod Waszym kierunkiem uczniowie określali, czym w ogóle są „wartości”, jak rozumieją wartość „wolności”, „wyrażania siebie”, „empatii”, „odwagi”, „samodzielności”, „dbania o siebie” i „odporności psychicznej”.
REKLAMA
W tym numerze zapraszamy do wyruszenia w dalszą podróż po Ameryce Południowej, tym razem do Peru. Uczniowie zapoznają się z historią dzieci, które mieszkają w Iquitos – największym mieście, do którego nie da się dotrzeć drogą lądową. Jedna z dzielnic tego miasta, Belén, jest regularnie zalewana na prawie pół roku wodami dorzecza Amazonki, więc domy stoją po prostu w wodzie. Samo zanurzenie części domu w wodzie nie jest tak dużym problemem jak to, że małe dzieci mogą wpaść do wody, wychodząc z domu, mogą się utopić i są narażone na zakażenia chorobami wywoływanymi przez zanieczyszczoną wodę. Organizacja INFANT, wspierana przez Kulczyk Foundation, prowadzi w Belén zajęcia pokazujące dzieciom, jak ważne jest ich zaangażowanie w działania na rzecz bezpieczeństwa i dbania o zdrowie swoje oraz całej społeczności. Jednym z projektów, których pomysłodawcami były dzieci, było zorganizowanie ekipy ratunkowej wyszkolonej w pomaganiu małym dzieciom. Dzięki współpracy z lokalną policją nauczyły się, jak reagować, gdy dziecko wpadnie do wody. Zmniejszyła się liczba utonięć, starsze dzieci regularnie uczą pływać młodsze, a same trenują udzielanie pierwszej pomocy.
Ta historia staje się punktem wyjścia do rozmowy o tym, w co chcieliby się zaangażować uczniowie Waszej klasy. Sami wybiorą problem, który według nich jest ważny, i razem zaplanujecie kolejne działania.
Wychodząc z założenia, że rozpoczynacie Państwo omawianie z dziećmi ważnych tematów, które potem mogą wymagać kontynuacji nie tylko w szkole, ale również w środowisku rodzinnym,...