Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

5 października 2021

NR 66 (Październik 2021)

Ćwiczenia z zakresu samopoznania

0 16

Zaproponowane poniżej ćwiczenia są uniwersalne, co oznacza, że mogą być wykorzystane zarówno do pracy własnej nauczyciela, jak i do działań z dziećmi.

ĆWICZENIE AUTOREFLEKSYJNE „GDYBYM BYŁA/BYŁ” 

Celem ćwiczenia jest pobudzenie wyobraźni i wsłuchanie się w siebie, co służy głębszej analizie własnych zasobów. Na co dzień  odwołujemy się do tego, co realne i oczywiste, rzadko zagłębiamy się w swoje odczucia, a to pozwala na autorefleksję w kontekście  tego, czego doświadczyliśmy, co poznaliśmy, kto jest dla nas ważny. 

Przebieg ćwiczenia:  
Przeczytaj poniższe zdania i uzupełnij je pisemnie. Nie myśl zbyt długo. Zapisuj pierwsze skojarzenia.  

POLECAMY

  • Gdybym była/był zwierzęciem, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był narzędziem, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był instrumentem muzycznym, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był miastem, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był kolorem, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był znaną postacią tej samej płci co ja, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był znaną postacią przeciwnej płci, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był muzyką/melodią/piosenką, to byłabym/byłbym…
  • Gdybym była/był rośliną, to byłabym/byłbym…

A teraz uzasadnij pisemnie każdą odpowiedź, np.:  

  • Gdybym była/był zwierzęciem, to byłabym/byłbym kotem, dlatego że lubię się przytulać.
  • Gdybym była/był miastem, to byłabym/byłbym Dubrownikiem, dlatego że lubię biały kolor.

Przypatrz się temu, co napisałaś/napisałeś, i zauważ, że wyjaśnienia zazwyczaj są oparte na Twoich doświadczeniach sensorycznych  związanych z tym, co czujesz, widzisz, słyszysz. Trzeba mieć świadomość, że nasze zachowania wynikają z reakcji mózgu na  bodźce środowiska, które ma na nas ogromny wpływ. Dlatego warto wybierać środowiska, w których mamy możliwość przeżywania  pozytywnych doświadczeń. Jako nauczyciele możemy też takie środowiska rozwojowe projektować dla swoich uczniów.

NARZĘDZIE WIZUALNE „CHMURY I GWIAZDY”

Celem ćwiczenia jest uświadomienie sobie swoich sukcesów i niepowodzeń, a także tego, że każdy człowiek z jednej strony boryka się z trudnościami czy popełnia błędy, ale z drugiej – każdy ma również pozytywne doświadczenia i mocne strony – potencjał, na którym powinien opierać swoje plany osobiste i zawodowe.

Przebieg ćwiczenia:
Gwiazdy to osiągnięcia, sukcesy, coś, z czego jesteśmy dumni. Chmury symbolizują niepowodzenia, zagrożenia i zmartwienia...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy