
Listopad 2014
Tematem przewodnim listopadowego wydania „Życia Szkoły” są zabawy ruchowe na każdą pogodę. W niniejszym numerze przekazujemy Państwu pomysły na integracyjne aktywności opowiadające o różnych zjawiskach atmosferycznych, scenariusz zajęć dla klasy I zawierający inspiracje na jesienne prace plastyczne, a także zachęcamy do podejmowania działań dydaktyczno-wychowawczych, do których należy nauka haftowania. Przygotowując się na nadejście zimy – w rubryce „Pedagogiczne inspiracje” radzimy, jak zorganizować jasełka w szkole.
W tym miesiącu podejmujemy również temat socjoterapii w szkole – opisujemy jej cele i wymieniamy propozycje wykorzystania technik i metod socjoterapii w pracy wychowawczej.
Twórczość plastyczna dzieci
Bieżące wydanie czasopisma otwiera artykuł Anety Winczewskiej zatytułowany „O uwarunkowaniach twórczości plastycznej dzieci”. Autorka opisuje w nim najczęstsze treści prac plastycznych podopiecznych, przedstawia fazy rozwoju rysunku dziecka i przekazuje najważniejsze informacje dotyczące twórczości plastycznej kilkulatka, istotne dla wspierania jego rozwoju.
Socjoterapia w szkole – cele, struktura i techniki wykorzystywane w pracy wychowawczej
Socjoterapię w szkole najczęściej stosuje się wobec uczniów cierpiących na zaburzenia zachowania lub zaburzenia emocjonalne. Grupowe działania socjoterapeutyczne warto podejmować w celu wyeliminowania zachowań, które są negatywne lub sprzeczne z wymaganiami środowiska społecznego. Cele, strukturę i metody wykorzystywane podczas socjoterapii w szkole poznają Państwo czytając artykuł Doroty Dolaty zatytułowany „Socjoterapia w codziennej pracy wychowawczej”.
Scenariusz zajęć dla klasy I inspirowany jesienią
„Jesienne grzybki” to tytuł scenariusza zajęć dla klasy I, który publikujemy w dziale „Pedagogiczne inspiracje”. Opracowanie autorstwa Sylwii Gallos służy nauce rozpoznawania jadalnych i trujących gatunków grzybów oraz kształtowaniu umiejętności współpracy w grupie.
Edukacyjne zabawy ruchowe
W tym samym dziale publikujemy pomysły na zabawy ruchowe integrujące całą klasę i rozwijające umiejętność przemieszczania się w zwartej grupie. „O zjawiskach atmosferycznych można opowiedzieć uczniom na wiele sposobów, także poprzez ćwiczenia ruchowe. Lekcje wychowania fizycznego bowiem powinny służyć wszechstronnemu edukowaniu dziecka, a nie tylko ograniczać się do zadań usprawniających ruchowo” – przekonuje dr Piotr Winczewski w tekście zatytułowanym „Zabawy ruchowe na każdą pogodę”.
Muzyczne jasełka w szkole
Na łamach listopadowego wydania „Życia Szkoły” zachęcamy Państwa do zapoznania uczniów z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia oraz do organizacji jasełek w szkole z wykorzystaniem nieznanych pastorałek. Uczestnictwo w zajęciach teatralnych umożliwia utrwalanie zasad poprawnej recytacji, trenowanie dykcji i emisji głosu oraz wykonywanie ćwiczeń logopedycznych, ortofonicznych i interpretacyjnych. Jasełka w szkole to także cenna lekcja współuczestniczenia w emocjach, o czym przekonuje Magdalena Dyniewicz w tekście zatytułowanym „Kolędnicy – niezwykłe jasełka w naszej klasie”.
Nauka haftowania dla najmłodszych uczniów
„Praca w klasach młodszych szkoły podstawowej przypada na okres ogromnej podatności dziecka na wpływy z zewnątrz. Dodając do tego dziecięcą ciekawość, aktywność i otwartość, bardzo łatwo można podejmować wiele różnorodnych działań dydaktyczno-wychowawczych. Do takich z pewnością będzie należała nauka haftowania – element tradycji i sztuki ludowej” – pisze Agnieszka Prokop w artykule pt. „Tańcowała igła z nitką”. W niniejszym tekście autorka przedstawia kilka pomysłów na wykonanie ciekawych prac plastycznych i wymienia materiały potrzebne do nauki haftowania.