
Październik 2014
Tematem przewodnim październikowego wydania „Życia Szkoły” jest dysortografia. W bieżącym numerze czasopisma przekonujemy naszych czytelników, że specyficzna trudność w opanowaniu poprawnej pisowni to problem, z którym muszą zmierzyć się zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. W rubryce „Podstawy edukacji” podpowiadamy, jak rozpoznać dysortografię i jakie działania korekcyjne podjąć, by udzielić podopiecznemu wsparcia.
W październikowym numerze „Życia Szkoły” nie zabrakło również jesiennych inspiracji – przekazujemy Państwu scenariusz zajęć teatralnych dla dzieci zatytułowany „Jesień i witaminy”, pomysły na zajęcia adaptacyjne dla najmłodszych uczniów i zabawy plastyczne z wykorzystaniem jabłek.
W tym miesiącu poruszamy również temat przemocy w szkole – opisujemy konsekwencje rozprzestrzeniania się agresji i nieakceptowanych zachowań wśród uczniów oraz przybliżamy oblicze mobbingu w szkole.
Dysortografia – jak ją rozpoznać?
Państwa uwadze polecamy artykuł zatytułowany „Dysortografia – diagnoza i planowanie działań wspierających”, który publikujemy w rubryce „Podstawy edukacji”. Lektura niniejszego tekstu pozwoli Państwu rozpoznawać charakterystyczne objawy dysortografii i dostarczy wartościowej wiedzy umożliwiającej podejmowanie działań korekcyjnych.
Mobbing w szkole – jak wyeliminować to szkodliwe zjawisko?
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu Marii Brudnik-Dąbrowska pt. „Mobbing w szkole”, znajdującego się w dziale „Psychologia w szkole”. Autorka przybliża w nim definicję mobbingu, przedstawia katalog zachowań mobbera i informuje, w jaki sposób można przeciwdziałać przemocy w szkole. Maria Brudnik-Dąbrowska wyjaśnia, że mobbing w szkole jest pochodną niewłaściwej organizacji pracy oraz sposobu kierowania zespołem prowadzącym do złych relacji interpersonalnych. „Konsekwencją mobbingu jako wyrafinowanej formy agresji międzyludzkiej jest nie tylko mniej przyjazny klimat szkoły. Obserwuje się także gorsze efekty pracy dydaktycznej i wychowawczej placówki oraz słabsze osiągnięcia młodzieży w nauce. Mobbing prowadzi do spadku poziomu kompetencji pedagogicznych wykluczanego nauczyciela, zwiększa także prawdopodobieństwo wystąpienia syndromu wypalenia zawodowego” – dodaje ekspertka. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, w jaki sposób można dążyć do wyeliminowania przemocy w szkole.
Jesienne zajęcia teatralne dla dzieci
W rubryce „Inscenizacje, opowiadania, wiersze” publikujemy scenariusz zajęć teatralnych dla dzieci autorstwa Małgorzaty Górzyńskiej i Pauliny Tarachowicz, a także dzielimy się pomysłami na zajęcia adaptacyjne dla najmłodszych uczniów. Autorki opracowania podkreślają, że „dostosowane podręczniki, przyjazne małym dzieciom sale lekcyjne i przygotowana kadra nie zawsze wystarczą, aby dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, szybko zaaklimatyzowały się w nowym miejscu”. Aby ułatwić pierwszoklasistom przystosowanie się do nowego otoczenia, w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 40 w Poznaniu stworzono świetlicę tylko dla klas I, gdzie uczniowie codziennie spędzali czas pozalekcyjny z nauczycielem stale współpracującym z ich wychowawcą. Efektem współpracy była organizacja zajęć teatralnych dla dzieci. Za sprawą tej inicjatywy najmłodsi uczniowie zaaklimatyzowali się w nowym środowisku i poczuli się ważnymi członkami społeczności szkolnej. Zajęcia adaptacyjne obejmowały m.in. naukę tekstów ról, piosenek, tańca, tworzenie dekoracji, strojów oraz rekwizytów do przedstawienia. Lektura tekstu pt. „Jesień i witaminy” dostarczy Państwu mnóstwa inspiracji do organizacji podobnych przedsięwzięć.