
Grudzień 2014
Tematem przewodnim grudniowego wydania „Życia Szkoły” jest rozsądne wspieranie zdolności dzieci. W artykule zatytułowanym „Uczeń zdolny” przekonujemy naszych czytelników, że praca ze zdolnym dzieckiem może dawać wiele satysfakcji, ale też stanowi duże wyzwanie dla nauczycieli.
W tym miesiącu poruszamy również temat motywacji do nauki. W rubryce „Pedagogiczne inspiracje” przygotowaliśmy dla Państwa wskazówki, w jaki sposób wspierać talenty uczniów oraz jak wykorzystywać techniki zapamiętywania zarówno podczas lekcji, jak i w celu doskonalenia własnej pamięci. W tym samym dziale umieściliśmy scenariusz zajęć dla klasy I, który zaktywizuje uczniów poprzez twórcze zabawy.
Zachęcamy Państwa w szczególności do lektury wywiadu z psychologiem Anną Kałubą-Korczak, w którym ekspertka wyjaśnia, co jest źródłem lęków u dzieci oraz w jaki sposób należy odczytywać emocje podopiecznych.
Motywacja do nauki – jak wspierać i rozbudzać zainteresowania ucznia zdolnego?
„Uczeń zdolny – jak nie zniechęcić dziecka do nauki?” to artykuł Kingi Rusin, psychologa i nauczyciela mianowanego, w którym znajdą Państwo mnóstwa inspiracji do pracy z utalentowanymi podopiecznymi. Autorka przedstawia w nim podstawowe zasady motywacji do nauki i wskazówki pozwalające unikać błędów w pracy z dziećmi zdolnymi.
Efektywne techniki zapamiętywania
Państwa uwadze polecamy tekst autorstwa Natalii i Krzysztofa Minge pt. „Jak uczyć zapamiętywania wielu informacji?”, poruszający niezwykle ważny temat, jakim jest nauka zapamiętywania. Uznani psycholodzy opisują w nim wpływ mnemotechnik na rezultat procesu kształcenia podopiecznych oraz przedstawiają popularne techniki zapamiętywania, które ułatwią Państwa codzienną pracę.
Eksperci podkreślają, że techniki zapamiętywania można wykorzystywać już od pierwszych klas szkoły podstawowej – ułatwiają one przyswajanie dat, kolejności faktów, faz procesów biologicznych, wzorów czy słówek z języka obcego. Możliwości ich stosowania są zależne wyłącznie od wyobraźni i zaangażowania nauczyciela.
Nauka zapamiętywania – co pomaga uczniom w przyswajaniu wiedzy?
Zagadnienia związane z nauką zapamiętywania opisuje również Anna Kałuba-Korczak w artykule zatytułowanym „Im więcej, tym lepiej? Kolorowe sale z mnóstwem pomocy dydaktycznych”. Autorka radzi w nim, jak urządzać sale lekcyjne, aby inspirowały i wzbudzały w dzieciach motywację do nauki. „Aktywność własna nauczyciela, jego styl pracy, osobowość i zaangażowanie są najważniejsze w nauczaniu. Pomoce edukacyjne, plansze, schematy i wykresy mogą pomóc w procesie dydaktycznym, ale nie mają szansy zastąpić nauczyciela. Odpowiednio (z umiarem) zaaranżowana przestrzeń sali może pomagać w edukacji, a zbytnio przeładowana – rozpraszać klasę. Rozsądnie dobrane pomoce, w tym te wykonane samodzielnie przez uczniów, dadzą dzieciom pełną szansę na twórcze odkrycia i edukację” – wyjaśnia Anna Kałuba-Korczak.
Lęki u dzieci – jakie jest ich podłoże?
Jaka jest geneza dziecięcych lęków? Jakie wyróżniamy rodzaje lęków u dzieci? Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach? Czy da się minimalizować dziecięce lęki od najmłodszych lat? Odpowiedzi na te pytania udziela Anna Kałuba-Korczak w arcyciekawym wywiadzie miesiąca pt. „Dziecięce emocje”, który publikujemy w rubryce „Podstawy edukacji”. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, dlaczego nie należy bagatelizować dziecięcych lęków oraz kiedy lęki u dzieci stanowią powód do rozmowy z lekarzem.
Scenariusz zajęć dla klasy I umożliwiający aktywizację uczniów
Z okazji nadejścia lubianej przez dzieci pory roku, przygotowaliśmy dla Państwa scenariusz zajęć dla klasy I zatytułowany „Ratunku! Zimy nie będzie?”. Opracowanie autorstwa Sylwii Budasz zaktywizuje podopiecznych twórczo i ruchowo. „Gorąco zachęcam, aby wszystkie zadania wykonywane przez uczniów fotografować i nagrywać za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu. W ten sposób można pokazać dzieciom, jak w procesie edukacyjnym mądrze wykorzystać nowoczesne technologie. Ponadto filmy i zdjęcia będą również świetnym materiałem na prezentacje końcoworoczne oraz spotkania z rodzicami” – dodaje Sylwia Budasz.