
Wrzesień 2014
Tematem przewodnim wrześniowego wydania „Życia Szkoły” jest rozwijanie rozumowania matematycznego u podopiecznych. Na łamach niniejszego czasopisma podkreślamy, że warto zachęcać dzieci do samodzielnego myślenia i poszukiwania własnych strategii matematycznych. Państwa uwadze polecamy również matematyczny scenariusz zajęć przeprowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej.
W tym miesiącu poruszamy także temat zaburzeń koncentracji uwagi u dzieci, proponujemy zabawy ruchowe dla pierwszoklasistów i publikujemy scenariusz zajęć świetlicowych z okazji zbliżającego się Dnia Nauczyciela.
Neurodydaktyka w praktyce szkolnej
Co lubi i jak działa mózg? Jak wykorzystywać osiągnięcia neurodydaktyki w pracy pedagogicznej? Jaki wpływ ma aktywność fizyczna na zdolności umysłowe? Na te pytania odpowiada Aleksandra Kubala-Kulpińska w artykule zatytułowanym „Tajemnice ludzkiego mózgu, czyli słów kilka o neurodydaktyce”, który publikujemy w rubryce „Podstawy edukacji”. Autorka pisze w nim, że „zapewne każdy nauczyciel, analizując efekty swojej pracy, zauważy, jak ważny jest sposób przekazywania wiadomości i rozwijania umiejętności uczniów. Podawanie treści do nauczenia – bez emocji, monotonnie – jest dla dzieci nudne, nie budzi ich zainteresowania, podczas gdy umiejętne skupienie uwagi uczniów na początku lekcji na silnym bodźcu (może nim być pytanie lub problem do rozwiązania) zwiastuje jej powodzenie. Taka działalność nauczyciela to nic innego jak wykorzystanie elementów neurodydaktyki w swojej pracy”.
Innowacja pedagogiczna w szkole
W rubryce „Pedagogiczne inspiracje” publikujemy scenariusz zajęć przeprowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej pt. „Świat okrągły wokół nas – ozdobne abażury”. Opracowanie autorstwa Barbary Dudel i Sandry Raczkowskiej pozwoli Państwu rozwijać zdolność dostrzegania różnic i podobieństw między obiektami na płaszczyźnie i sferze, kształtować umiejętności planowania pracy i sporządzania kosztorysu oraz wzmacniać wrażliwość estetyczną u podopiecznych. Konspekt zajęć przeprowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej można wykorzystać zarówno podczas pracy indywidualnej, jak i grupowej.
Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci
„Jak obudzić uwagę – o zaburzeniach koncentracji” to tytuł wywiadu miesiąca z Anną Perlińską-Supeł, nauczycielką w szkole średniej, redaktorem naczelnym serwisu Miasto Dzieci i współorganizatorką akcji „Budzimy uwagę!” oraz z Katarzyną Klimek-Michno, pomysłodawczynią inicjatywy „Budzimy uwagę!”. W rozmowie z Małgorzatą Stańczyk ekspertki podkreślają, że współczesne dzieci coraz częściej cierpią na zaburzenia koncentracji uwagi. Gdzie leży źródło problemu? Jakich wskazówek warto udzielić rodzicom, by mogli wesprzeć dziecko w pielęgnowaniu uważności? Jakie zabawy rozwijają umiejętność koncentracji uwagi? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w niniejszym tekście.
Scenariusz zajęć świetlicowych z okazji Dnia Nauczyciela
„Kwiaty na Dzień Nauczyciela” to tytuł scenariusza zajęć świetlicowych, który publikujemy w rubryce „Pedagogiczne inspiracje”. Opracowanie autorstwa Sylwii Gallos umożliwi Państwu kształtowanie umiejętności pisania, sprawnego posługiwania się nożyczkami, wykonywania pracy zgodnie z instrukcją i rozwijanie wyobraźni podopiecznych.
Zabawy ruchowe dla uczniów I klasy
W tym samym dziale znajdą Państwo tekst dra Piotra Winczewskiego pt. „Zabawy ruchowe dla pierwszoklasistów”. Autor materiału dydaktycznego podkreśla, że „w prezentowanych zabawach ruchowych przeznaczonych dla najmłodszych uczniów warstwa fabularna może być szczególnie przydatna nauczycielowi w pierwszych miesiącach roku szkolnego. Dzięki przedstawionym zabawom można w trakcie lekcji wychowania fizycznego prowadzić narrację wprost korespondującą z bieżącymi doświadczeniami pierwszoklasistów. To pozwoli im ugruntowywać wiedzę i pełniej adaptować się do rzeczywistości szkolnej”.