
Lipiec 2014
Tematem przewodnim lipcowego i sierpniowego wydania „Życia Szkoły” jest samodzielność sześciolatka. Przypominamy tym samym, że już wkrótce w progach szkoły staną dzieci, które rozpoczynają edukację szkolną. Jak ułatwić pierwszoklasistom adaptację szkolną? Dlaczego przyczyn trudności ucznia trzeba szukać przede wszystkim w jego środowisku? Od jakich czynników zależy gotowość i dojrzałość szkolna? Próbą odpowiedzi na powyższe pytania jest wywiad z psychologiem Agnieszką Stein, który otwiera niniejszy numer czasopisma.
W tym miesiącu publikujemy również pomoce dydaktyczne umożliwiające trenowanie z podopiecznymi umiejętności rozpoznawania zwierząt hodowlanych i dzikich, pomysły na zabawy plastyczne dla całej klasy i scenariusz zajęć z języka angielskiego dla klas II–III.
Od czego zależy gotowość i dojrzałość szkolna?
„Dojrzałości szkolnej nie da się wywołać” to tytuł wywiadu miesiąca z psychologiem Agnieszką Stein. W rozmowie z Małgorzatą Stańczyk ekspertka informuje, od czego warto zacząć adaptację szkolną pierwszoklasistów, jak pracować z uczniami przejawiającymi trudności w dostosowaniu się do zasad panujących w szkole i dlaczego ważne jest badanie uczniów pod kątem dojrzałości szkolnej.
Temat prawidłowej adaptacji szkolnej uczniów sześcioletnich podejmuje również Karolina Morawska w artykule zatytułowanym „Samodzielny sześciolatek w szkole”. Psycholog szkolny podkreśla w nim, że „od września 2014 roku do klas pierwszych zaczną obligatoryjnie uczęszczać dzieci sześcioletnie urodzone w pierwszej połowie 2008 roku. W dobie dyskusji na temat gotowości i dojrzałości szkolnej dzieci oraz stanu przygotowania szkół na przyjęcie tak małych pierwszoklasistów warto zastanowić się nad ważnym zadaniem, które stoi przed nauczycielami i opiekunami – rozwijania samodzielności u uczniów, i to zarówno tej funkcjonalnej, jak i emocjonalnej”.
Scenariusz zajęć z języka angielskiego dla uczniów klas II–III
Scenariusz zajęć z języka angielskiego zatytułowany „Mapa pogody” znajdą Państwo w rubryce „Pedagogiczne inspiracje”. Opracowanie autorstwa Małgorzaty Pileckiej umożliwi wprowadzenie słownictwa związanego z pogodą, kształtowanie umiejętności budowania swobodnych wypowiedzi pisemnych i ustnych w języku angielskim oraz zapoznanie uczniów z mapą świata i Europy. Ponadto, scenariusz zajęć z języka angielskiego dla uczniów klas II–III wprowadza konteksty astronomiczne i geograficzne do wiedzy o pogodzie.
Zabawy plastyczne integrujące uczniów
W tym samym dziale znajduje się tekst Anety Winczewskiej pt. „Współdziałanie w tworzeniu, czyli zabawy plastyczne dla całej klasy”. Autorka podkreśla w nim, że jednym z celów wychowawczych zajęć lekcyjnych jest wdrożenie uczniów do umiejętnej pracy w grupie. W niniejszym artykule znajdą Państwo propozycje zabaw plastycznych, które mogą pomóc w przezwyciężaniu niechęci podopiecznych do pracy w zespołach, dając im jednocześnie dużą satysfakcję po wykonaniu wspólnego zadania.
Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli
W rubryce „Pomoce dydaktyczne” znajdą Państwo krzyżówkę i plansze z ilustracjami przeznaczone do pracy z najmłodszymi uczniami. Opublikowane w tym miesiącu materiały dydaktyczne pozwolą utrwalić z podopiecznymi wiadomości na temat zwierząt hodowanych w polskich gospodarstwach.