
Czerwiec 2014
Na łamach czerwcowego wydania „Życia Szkoły” podpowiadamy, jak skutecznie rozwijać zainteresowania i pasje czytelnicze uczniów. Podkreślamy, że olbrzymią rolę odgrywa tu nauczyciel i dobrze zorganizowany przez niego proces dydaktyczno-wychowawczy. W tym miesiącu zachęcamy naszych czytelników do poznania ideologii i zasad funkcjonowania szkoły Montessori, by móc wykorzystywać bogactwo edukacji Montessori w codziennej pracy dydaktycznej.
Znaczenie zajęć ruchowych oraz zagadnienia związane z efektywnym nauczaniem i wychowaniem w szkole przybliża dla Państwa Justyna Wrzochul-Stawinoga w tekście pt. „Nasz cel: szkoła aktywna, przyjazna i twórcza”.
W czerwcu piszemy również o savoir-vivrze w szkole, dzieląc się pomysłem opracowania i wdrożenia programu wychowawczego dla dzieci z klas I–III, a także publikujemy scenariusz zajęć dla klasy I, inspirowany występującymi w Polsce gatunkami ptaków.
Czym różni się szkoła Montessori od standardowej szkoły?
Zachęcamy Państwa do lektury wywiadu miesiąca z Dominiką Malkus-Jankowską, założycielką i dyrektorką Integracyjnej Podstawowej Szkoły Montessori Elipsoida w Warszawie. W rozmowie z Małgorzatą Stańczyk ekspertka wyjaśnia, jak przebiega edukacja Montessori, co jest kluczem do wewnętrznej motywacji i jakie zasady panują w szkole Montessori. Dominika Malkus-Jankowska podkreśla również, że „edukacja Montessori skierowana jest do wszystkich uczniów: dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, po przedszkolu Montessori i po placówce konwencjonalnej. Przed przyjęciem dziecka do szkoły zastanawiamy się nad tym, czy jesteśmy w stanie sprostać jego potrzebom. To my, nauczyciele, mamy służyć uczniowi, a nie on nam. Oczywiście równie ważne jest to, jak w szkole czuje się samo dziecko. Chociaż zdarza się to rzadko, bywają osoby, które niedobrze czują się w otoczeniu przygotowanym zgodnie z koncepcją pedagogiki Montessori. Dla niektórych uczniów taka organizacja sali, która wiąże się z mnogością dostępnych równocześnie pomocy, jest niekorzystna ze względu na nadmiar bodźców. Dlatego tak istotną rolę odgrywają zajęcia adaptacyjne, podczas których możemy sprawdzić, jak dziecko odnajduje się w nowych warunkach”.
Savoir-vivre w szkole – pomysł opracowania i wdrożenia programu wychowawczego w klasach I–III
W trosce o kulturalne zachowanie podopiecznych na terenie placówki oświatowo-wychowawczej i poza nią, w czerwcowym wydaniu czasopisma publikujemy scenariusz zajęć dla dzieci z klas I–III, którego zakres tematyczny obejmuje treści związane z savoir-vivre'em w szkole, konwenansami, kurtuazją, etykietą i manierami. Głównym celem konspektu jest zapoznanie uczniów z ogólnie przyjętymi i funkcjonującymi w życiu codziennym zasadami kulturalnego zachowania oraz nabycie praktycznych umiejętności uprzejmego i taktownego reagowania w różnych sytuacjach. Zachęcamy Państwa do wykorzystania scenariusza autorstwa Agnieszki Prokop i wprowadzenie zasad savoir-vivre'u w szkole.
Scenariusz zajęć dla klasy I inspirowany popularnymi gatunkami ptaków
W rubryce „Pedagogiczne inspiracje” publikujemy scenariusz zajęć dla klasy I pt. „Gdybym był ptakiem…” autorstwa Doroty Sowy, zaś w dziale „Pomoce dydaktyczne” kartę pracy przedstawiającą występujące w Polsce gatunki ptaków. Niniejsze materiały umożliwiają wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, społecznym i estetycznym, doskonalenie zdolności planowania i rozwiązywania problemów oraz kształtowanie umiejętności obserwacji u podopiecznych.
Efektywne nauczanie i zajęcia ruchowe w szkole
„Stymulowanie twórczości dziecka i motywowanie go do podejmowania prób aktywnego działania przez szkołę jako jedyne spośród priorytetowych zadań współczesnej edukacji zostało wpisane w projekt edukacyjny «Człowiek – najlepsza inwestycja 2014». Zgodnie z jego założeniami efektywne nauczanie i wychowanie w szkole powinno opierać się na twórczym myśleniu i aktywnym działaniu ucznia. Rozwijanie twórczości dziecka to także jedno z zadań podstawy programowej w zakresie edukacji wczesnoszkolnej” – pisze Justyna Wrzochul-Stawinoga w artykule zatytułowanym „Nasz cel: szkoła aktywna, przyjazna i twórcza”, który publikujemy w rubryce „Podstawy edukacji”. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, na czym powinno opierać się efektywne nauczanie i wychowanie w szkole oraz w jaki sposób można włączyć zajęcia ruchowe do konspektu lekcji.