Tematem przewodnim majowego wydania „Życia Szkoły” jest neurodydaktyka w szkolnej praktyce. Dlaczego mózg ludzki do rozwoju potrzebuje środowiska edukacyjnego bogatego w bodźce? Jak ważne w procesie efektywnej nauki jest działanie, doświadczanie i eksperymentowanie? Dlaczego w szkole należy zmienić sposób postrzegania uczniów i ich rozwoju? Na te pytania odpowiada dr Marzena Żylińska w rozmowie z Małgorzatą Stańczyk.
W maju staramy się Państwa przekonać do wybrania się z uczniami na wycieczkę szkolną, by lepiej poznać bliższą i dalszą okolicę. Zachęcamy też naszych czytelników do lektury artykułu, w którym mowa o rozlicznych walorach edukacyjnych i wychowawczych krajoznawstwa w szkole.
W bieżącym wydaniu czasopisma publikujemy także scenariusz warsztatów dla rodziców opracowany przez Annę Michniuk. W trakcie proponowanych przez autorkę zajęć, opiekunowie w grupach cztero- lub pięcioosobowych przygotowują mapę myśli dotyczącą tego, jakie obowiązki mają względem dzieci i które obowiązki nakładają na swoje pociechy.
Osobne miejsce w majowym numerze „Życia Szkoły” poświęciliśmy ważnemu zagadnieniu, jakim jest uważna obserwacja dziecka w grupie rówieśniczej. Zachęcamy pedagogów i rodziców do przyglądania się, jak pociecha radzi sobie z zadaniami i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami z wychowawcą klasy. Obserwacja dziecka podczas zabaw z rówieśnikami pozwala ocenić, jak maluch reaguje na niepowodzenia, czy próbuje podporządkowywać się regułom gry lub zabawy, czy umie współpracować z innymi dziećmi oraz jak radzi sobie z rywalizacją.
W rubryce „Podstawy edukacji” publikujemy tekst Witolda Szwajkowskiego zatytułowany „Edukacja matematyczna: w zaklętym kręgu”, będący recenzją książki pt. „Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie pod redakcją Aliny Kalinowskiej. „Dla kogoś, kto nie jest nauczycielem i sam widzi problemy związane z edukacją matematyczną u swoich dzieci lub boryka się z analfabetyzmem matematycznym w życiu zawodowym, budujące powinno być to, że tak wielu niezależnych autorów profesjonalnie zajmujących się edukacją najmłodszych dostrzega źródła niepowodzeń edukacji matematycznej, których doświadcza prawdopodobnie przeważająca liczba uczniów. Przedstawione w książce poglądy na temat przyczyn problemów edukacji matematycznej pochodzą nie tylko od kilkunastu autorów, którzy zamieścili w niej swoje teksty. Większość z nich na poparcie sformułowanych przez siebie opinii przytacza wyniki wielu innych (nie tylko swoich) badań, a także powołuje się na poglądy wybitnych autorytetów z dziedziny pedagogiki” – pisze Witold Szwajkowski.
Czym jest zjawisko nazywane przez psychologów syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkolnych? Dlaczego często zdarza się, że bystre i zdolne dzieci nie potrafią radzić sobie jako uczniowie? Dlaczego uważna obserwacja dziecka jest tak ważna dla jego przyszłego rozwoju? Odpowiedzi na te pytania udziela Aleksandra Godlewska w artykule zatytułowanym „Mógłby, ale… nie może – o zdolnym dziecku bez osiągnięć”, który publikujemy w rubryce „Dylematy wychowania”.
W tym samym dziale znajdą Państwo scenariusz warsztatów dla rodziców zatytułowany „Mamo, poradzę sobie!”. Zajęcia dla opiekunów zaproponowane przez Annę Michniuk mogą trwać około 45-60 minut. „Do przeprowadzenia takich warsztatów potrzebne są w zasadzie tylko: pozytywne nastawienie uczestników, przestronne pomieszczenie do pracy, arkusze szarego papieru i mazaki. Warto również na początku zajęć zawrzeć z rodzicami kontrakt, w którym zostaną określone warunki współpracy” – dodaje autorka opracowania. Celem niniejszego scenariusza warsztatów dla rodziców jest zmiana stosunku opiekunów do niektórych obowiązków względem dzieci. Zdaniem dla uczestników warsztatów jest m.in. wskazanie szans i zagrożeń, jakie wiążą się z poszczególnymi obowiązkami – zarówno dla dzieci, jak i rodziców.
Wycieczka szkolna to jeden z najatrakcyjniejszych sposobów poznawania świata i wyjątkowa okazja do uatrakcyjnienia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W artykule zatytułowanym „Edukacja poza szkolną ławką – poznajemy swoją małą i wielką ojczyznę” Dominika Wojtek wymienia zalety krajoznawstwa w szkole i zachęca Państwa do włączenia wycieczek szkolnych do programu zajęć. „Wycieczka jest najskuteczniejszym sposobem zdobywania wiedzy o bliższej i dalszej okolicy. Dziecko bezpośrednio poznaje miejscowość, region lub kraj, oglądając różne rzeczy, zjawiska i spotykając się z ludźmi. Maluchy powinny poznawać środowisko i bogactwo kulturowe najbliższej okolicy już od najmłodszych lat” – przekonuje autorka.