
Marzec 2014
Tematem przewodnim marcowego wydania „Życia Szkoły” są zaburzenia integracji sensorycznej i wynikające z nich trudności w nauce. Na łamach czasopisma alarmujemy, że nieprawidłowości związane z niewłaściwym przetwarzaniem informacji docierających do dziecka za pośrednictwem zmysłów mają wpływ na uczenie się, samodzielność, rozwój społeczny i funkcjonowanie w klasie. W tym miesiącu podpowiadamy, jak pomóc uczniowi ze specyficznymi potrzebami sensorycznymi.
W bieżącym numerze zachęcamy Państwa do świętowania nadejścia wiosny razem z podopiecznymi. W tym celu publikujemy scenariusz inscenizacji w szkole, który otwiera marcowe wydanie czasopisma.
Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci
„Podstawowa wiedza dotycząca procesów sensorycznych może pomóc nauczycielom w zrozumieniu uczniów. Wychowawcy, który wie, że niektóre dzieci mogą mieć nadwrażliwy układ przedsionkowy, łatwiej jest zrozumieć, że uczeń nie robi przewrotów w przód dlatego, że wywołują one u niego silny dyskomfort, a nie dlatego, że jest uparty czy leniwy. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być też przyczyną trudności w pisaniu, skupieniu uwagi, niechęci do brudzenia rąk bądź wyjaśnieniem ponadprzeciętnej potrzeby ruchu. Zdając sobie z tego sprawę, możemy starać się stworzyć uczniom środowisko, w którym będą mogli zaspokoić swoje potrzeby sensoryczne i w ten sposób ułatwić im znacznie naukę w szkole” – przekonuje Małgorzata Stańczyk w artykule pt. „Zaburzenia integracji sensorycznej a trudności w nauce”, który publikujemy w rubryce „Podstawy edukacji”. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, jak rozpoznać objawy, które mogą świadczyć o zaburzeniach przetwarzania zmysłowego.
Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli
W rubryce „Pomoce dydaktyczne” znajdą Państwo dwie karty zadaniowe, wspierające codzienną pracę nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Zaprezentowane pomoce dydaktyczne zawierają ćwiczenia artykulacyjne i zadania umożliwiające kształtowanie u podopiecznych umiejętności rozpoznawania stanów skupienia wody.
Edukacja muzyczna dzieci i jej terapeutyczne odziaływanie
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu Marii Tomaszewskiej pt. „Muzyka, która stymuluje i rozwija – o potrzebie edukacji muzycznej dzieci”. Nauczycielka rytmiki podkreśla w nim, że edukacja muzyczna dzieci nie tylko redukuje stres, dodaje energii i poprawia pamięć, ale też ma terapeutyczne właściwości przydatne w nauce języków i nauczaniu niepełnosprawnych. „W nauczaniu zintegrowanym śpiew powinien być podstawową formą aktywności muzycznej. Struny głosowe są instrumentem, którym dysponuje każdy człowiek. Dzięki śpiewaniu dzieci nie tylko rozwijają narząd głosu i ćwiczą pamięć, przyswajając słowa piosenek, ale także prezentują przed całą klasą swoje wokalne możliwości i uczą się pokonywać lęk przed opinią rówieśników” – dodaje autorka, pisząc o zaletach edukacji muzycznej dzieci i jej wpływie na harmonijny rozwój podopiecznych.
Inscenizacje w szkole z okazji nadejścia wiosny
Inscenizacje w szkole umożliwiają realizację celów wychowawczo-dydaktycznych, uatrakcyjniają zajęcia, rozwijają wyobraźnię podopiecznych i integrują uczniów poprzez zespołową pracę nad przygotowaniem spektaklu. W niniejszym numerze „Życia Szkoły” przekazujemy Państwu opracowany przez Katarzynę Kuletę scenariusz inscenizacji w szkole pt. „Przywitajmy panią Wiosnę”.