
Luty 2014
Tematem przewodnim lutowego wydania „Życia Szkoły” jest obecność sześciolatków w szkole. W niniejszym numerze podpowiadamy, co powinni zrobić dyrektorzy szkół i nauczyciele, którzy borykają się z trudnościami wynikającymi z obecności w jednej klasie dzieci sześcio- i siedmioletnich.
Osobne miejsce w naszym czasopiśmie poświęciliśmy zagadnieniom związanym z obchodami Walentynek w szkole. W rubryce „Pedagogiczne inspiracje” przedstawiamy przepis na pieczone serduszka, które uczniowie mogą wręczyć rówieśnikom w klasie, a także publikujemy konspekt zajęć integracyjnych dla uczniów pierwszej klasy.
Scenariusz zajęć świetlicowych – kształtowanie właściwej postawy dotyczącej bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym
W tym samym dziale znajduje się scenariusz zajęć świetlicowych, pozwalający zapoznać uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w ruchu drogowym. Konspekt zaprezentowany przez Agnieszkę Gromelską umożliwi Państwu kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych na drodze, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej u podopiecznych i usprawnianie ich percepcji manualnej. Scenariusz zajęć świetlicowych zatytułowany „Być bezpiecznym na drodze” może posłużyć również jako materiał dydaktyczny realizujący cele edukacyjne związane z nauką dyscypliny.
Zabawy ruchowe dla uczniów I klasy szkoły podstawowej
W tym miesiącu prezentujemy również zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet, które można wprowadzić w I klasie szkoły podstawowej. Stanowią one ciąg powiązanych działań uczniów, więc mogą być podstawą całej lekcji. W artykule zatytułowanym „Zabawy ruchowe z gazetami” dr Piotr Winczewski przekonuje, że „czynników przemawiających za wykorzystaniem gazet jako przyborów na lekcjach wychowania fizycznego jest wiele. Jednym z nich jest łatwość ich pozyskania i praktycznie możliwy do pominięcia koszt. Można opracowywać nowe zabawy z wykorzystaniem gazet właściwie w nieskończoność. Łatwo odtworzyć ich zasoby, a ewentualne zniszczenie gazet nie niesie ze sobą straty. Gazety inspirują uczniów do aktywności ruchowej i umożliwiają wszechstronne angażowanie wielu grup mięśni. W tej perspektywie ich wartość nie wydaje się mniejsza niż przydatność piłek i innych przyborów używanych na lekcjach wychowania fizycznego”.
Ferie zimowe – karta pracy dla uczniów III klasy szkoły podstawowej
Oprócz scenariusza zajęć świetlicowych i pomysłów na zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet, w niniejszym wydaniu „Życia Szkoły” znajdą Państwo kartę zadaniową dla klasy III, służącą realizacji tematu ferii zimowych. Zaprezentowane pomoce dydaktyczne umożliwią Państwu kształtowanie u podopiecznych umiejętności czytania ze zrozumieniem, układania zdań złożonych oraz wybierania właściwych form czasowników w czasie przeszłym. Wszystkie zadania nawiązującą do aktywności dzieci podczas ferii zimowych.
Jak zorganizować Walentynki w szkole?
W bieżącym numerze „Życia Szkoły” nie zabrakło pomysłów zarówno na prace plastyczne, jak i zajęcia integrujące uczniów. W lutym staramy się Państwa przekonać, że Walentynki w szkole to doskonała okazja do tego, aby uczyć podopiecznych wzajemnej życzliwości i wzmocnić ich wiarę w siebie. Na łamach czasopisma instruujemy, jak wykonać walentynkowy breloczek do kluczy, jak upiec i udekorować ciasteczka w kształcie serca oraz w jaki sposób zorganizować Walentynki w szkole we współpracy z rodzicami.