Miejsce sztucznej inteligencji w szkole

SZTUCZNA INTELIGENCJA W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

W odpowiedzi na interpelację posła, który zapytał, w jaki sposób sztuczna inteligencja (artificial intelligence, AI) wykorzystywana jest w szkołach, Ministerstwo Edukacji i Nauki wyjaśniło, że jest ona obecna choćby w podstawie programowej do informatyki. Resort zapowiada również szkolenia dla nauczycieli w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w metodyce nauczania i przypomina o poradniku dla nauczycieli ChatGPT w szkole – szanse i zagrożenia, opublikowanym na stronie ministerstwa. Został także powołany specjalny zespół, który przygotowuje rekomendacje i wytyczne oraz wspiera rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli w obszarze sztucznej inteligencji. Ponadto ma być powołana rada, która będzie się zajmować analizą wykorzystania AI w nauce. Czy to, co zaproponował resort, wystarczy? Czy szkoły i nauczyciele dostrzegają już potrzebę uczenia dzieci z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji?

Miejsce sztucznej inteligencji w systemie edukacji w Polsce

Zawsze, gdy pojawia się coś no­­wego, jest to odbierane jako rewolucja. 
Na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem narzucenie nauczycielom wykorzystania AI na każdej lekcji. Musimy zastosować metodę małych kroków i dokonywać systematycznych zmian – szkolić nauczycieli, dostarczać sprzęt i narzędzia i dostosowywać podstawę programową do wyzwań współczesności.
Jestem zwolennikiem nowych technologii i ułatwienia sobie życia z wy­­­­­­­­­­korzystaniem różnego rodzaju narzędzi. Obecne działania związane z wprowadzeniem sztucznej inteligencji jako elementu polityki oświatowej państwa są pokłosiem debaty prowadzonej w tym środowisku od kilku lat. Początkowo nie mówiło się o sztucznej inteligencji wiele, a tym bardziej nie w związku z edukacją. Już w 2019 r., kiedy ukończyłem kurs Coach AI for Youth, zaczęliśmy rozmawiać o tym z różnymi przedstawicielami Ministerstwa Edukacji i Nauki. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że jest to technologia przyszłości, która może skutkować zmianami na rynku pracy, więc program nauczania powinien na te zmiany odpowiadać. 
Pojawienie się sztucznej inteligencji w zapisach polityki oświatowej to niezwykle...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy