Jak informować o błędach?

Otwarty dostęp Pracownia neurodydaktyki

Informacja zwrotna jest niezbędnym elementem efektywnego procesu nauczania. Podczas codziennej pracy z uczniami nauczyciele kształtują ich podejście do nauki, samorozwoju. Warto więc zamiast skupiać się na błędach, wykorzystywać niedoskonałości w planowaniu kolejnych działań. Jak zatem prawidłowo informować o błędach?

Informacja zwrotna – po co i jak?

„Udzielanie informacji zwrotnej jest jednym z najczęściej stosowanych elementów skutecznego nauczania i uczenia się” pisze w książce Widoczne uczenie się dla nauczycieli John Hattie, podkreślając jednocześnie, iż „mimo że informacja zwrotna należy do najpotężniejszych czynników oddziałujących na uczenie się, jej wpływ jest jednym z najbardziej zróżnicowanych” (Hattie 2015: 209). Wyjaśniając istotę informacji zwrotnej, odwołuje się do sadlerowskiej koncepcji „luki”, zgodnie z którą celem informacji zwrotnej jest zmniejszenie luki pomiędzy wcześniejszymi i obecnymi osiągnięciami a kryteriami sukcesu. Ponadto informacja zwrotna może zapewniać wskazówki skupiające uwagę danej osoby na odniesieniu sukcesu podczas wykonywania danej czynności, może kierować uwagę na procesy potrzebne do rozwiązania albo wykonania zadania, może dawać informacje na temat źle zrozumianych wcześniej idei czy koncepcji i spowodować większe zaangażowanie uczniów, którzy będą gotowi włożyć więcej wysiłku w podejmowane przez siebie działania. Informacja zwrotna może być udzielana na wiele różnych sposobów, na przykład poprzez potwierdzanie lub zaprzeczanie czyjejś racji, dawanie wskazówek do zmiany czy wyrażanie stanów emocjonalnych. Dając uczniom informację zwrotną, nauczyciele powinni wykorzystywać błędy, których popełnianie jest naturalne w procesie uczenia się – każdy, kto podejmuje jakieś działania, ma prawo do błędu, który nie powinien być rozumiany jako deficyt, ale jako różnica pomiędzy tym, co już wiemy i potrafimy, a tym, co chcemy wiedzieć i potrafić. Zdaniem Hattiego informacja zwrotna funkcjonuje na czterech poziomach, którym odpowiadają konkretne pytania:

REKLAMA

  • Zadanie: Jak dobrze zadanie zostało wykonane; czy jest poprawne, czy nie?
  • Proces: Jakie strategie są potrzebne, by wykonać zadanie, czy można wykorzystać inne strategie?
  • Samoregulacja: Jakiej warunkowej...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy