Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów
1. Przygotuj misę, w której będą karteczki pokazujące po jednym żywiole: wiatr, ziemia, woda i ogień (mogą to być napisane słowa lub ilustracje). Nim uczniowie wejdą do klasy, każdy bierze swoją karteczkę i, nie pokazując innym, chowa ją do kieszeni. W wybranym momencie nauczyciel ogłasza przemianę w żywioły i uczniowie, bez użycia słów, prezentują poprzez dowolną ekspresję ruchową, jakim żywiołem są. Teraz, nadal w milczeniu, dobierają się w grupy zgodnie z wybranym żywiołem. Dopiero wtedy wszyscy uczestnicy weryfikują, czy każdy trafił w odpowiednie miejsce.
Tego typu zabawę można przeprowadzić wówczas, gdy omawiamy tematykę żywiołów lub też dostosować ją do tych zagadnień, o których akurat będziemy w danym dniu rozmawiać, np. zwierzęta Afryki, dziedziny sztuki itp.
2. Pszczoły na łące
Przed przyjściem uczniów do klasy oznacz ławki kropkami w sześciu dowolnych kolorach. Ważnym jest, aby te same kolory znalazły się w sześciościennej kości. W dowolnym momencie ogłoś, że pracujące pszczółki wylatują z ula (rozpościeramy skrzydełka i bzyczymy). Jeden z uczniów lub prowadzący rzuca kością – kolor, który wypadnie jest tym kolorem kwiatów, do których pszczółki muszą się zlecieć. Usta...