Zapraszamy w „Podróż po świecie wartości”
Czas wyruszyć w jedną z najważniejszych i nigdy nie kończących się podróży – podróż po świecie wartości. Umiejętności rozpoznawania wartości, określenia tych dla siebie najważniejszych i ich realizacji w konkretnych działaniach, a także rozmowy o wartościach z innymi to kompetencje, które już w tej chwili są nie do przecenienia. Dzięki nim możemy odkrywać i nadawać głębszy sens temu, co chcemy wyrazić – a to pierwsza z „10 kompetencji przyszłości” według raportu Future Work Skills 2020*. Już dzisiaj możecie więc Państwo ze swoimi uczniami rozpocząć niezwykłą przygodę, która pomoże wypełnić kluczowymi kompetencjami walizeczkę, z którą kilkulatkowie wyruszą dalej w życie.
W poprzednim numerze „Życia Szkoły” opublikowany został scenariusz wprowadzający do cyklu zajęć „Podróż po świecie wartości”, w którym pod Waszym kierunkiem uczniowie określali, czym w ogóle są „wartości”. W tym numerze zapraszamy już do wyruszenia w podróż. Zaczynamy od poznania historii Maame, dziewczynki z Ghany. Bohaterka opowiada o tym, jak odkryła wartość wolności i jej granice.
Historia oparta jest na faktach – inspiracją do powstania tego scenariusza i podjęcia tematu wolności było wsparcie przez Kulczyk Foundation akcji ratunkowych dzieci−niewolników oraz umożliwienie im normalnego życia. Oczywiste jest, że uczniowie w klasach I–III nie są gotowi do rozmowy o problemie współczesnego niewolnictwa, uważaliśmy jednak za niezwykle istotne zachęcenie młodych ludzi do podjęcia refleksji o swojej wolności i tym, co ich ogranicza i dlaczego. Uświadomienie sobie swojej wolności jest niezwykłym doznaniem, choć wymaga przejścia z wysokiego poziomu abstrakcji do konkretnego wymiaru tej wartości. Jeśli potrzebujecie Państwo także dodatkowych informacji wspierających przy podjęciu takiego tematu z dziećmi, zachęcamy do skorzystania z broszury o prawach (i obowiązkach) dzieci, dostępnej na stronie internetowej Kulczyk Foundation.
Trzeci w cyklu scenariusz zajęć porusza temat autoekspresji – także jako wartości, która pozwala człowiekowi realizować swoją wolność. Zainspirowani tym, jak wzmacniające dla poczucia własnej wartości uczniów mogą lekcje baletu w slumsach Nairobi w Kenii**, zapraszamy Państwa do pochylenia się nad tym, na ile różnorodnych sposobów można wyrażać siebie i jak wykonywanie nawet codziennych czynności na swój sposób, może być źródłem satysfakcji i wyższej samooceny.
REKLAMA
Wychodząc z założenia, że Państwo rozpoczynacie z dziećmi ważne tematy, które potem mogą wymagać kontynuacji nie tylko w szkole, ale i w środowisku rodzinnym, do każdego scenariusza w cyklu przygotowaliśmy specjalną informację dla rodziców i opiekunów, która nie tylko podsumowuje to, co zrobiliście Państwo na zajęciach, ale i daje konkretne pomysły na to, jak można rozwijać temat danej wartości w domu.
* Future Work Skills 2020 – raport oprac. przez Institute for the Future dla University of Phoenix Research Institute. Podobnie ważne miejsce pracy na wartościach wskazują inne raporty, m.in. Future of skills employment 2030, Pearson, 2017; The Work of the Future: Shaping Technology and Institutions, MIT Task Force on the Work for the Future, 2019; Kompetencje przyszłości – jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym, DELab UW na zlecenie PFR I Google, 2019.
**Na podstawie wyników badania dot. wpływu baletu na uczniów uczestniczących w zajęciach baletowych organizowanych przez Project Elimu w Kenii.
- Scen...