Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na II Ogólnopolski Kongres Nauczycieli, Opiekunów i Pedagogów – Emocje i Zdrowie Psychiczne Dziecka!
REKLAMA
W ocenianiu kształtującym niezbędne są elementy takie jak praca z celami na lekcji i kryteriami sukcesu, które pozwalają uczniom na jego osiągnięcie. Lekcja bez ustalonego celu, czyli informacji, dokąd zmierzamy wraz z uczniami – jest przecież bezcelowa. Zadawanie pytań, dyskusja, bądź jej elementy, ocena koleżeńska, umożliwienie uczniom korzystania z siebie nawzajem jako zasobów edukacyjnych i współpraca z rodzicami – to wszystko sprawia, że nauczanie staje się procesem, w którym uczeń jest świadomy, czego i po co się uczy, oraz staje się z czasem odpowiedzialny za swoje uczenie się.
Pisząc, zainspirowałam się technikami oceniania kształtującego, które są wspaniałym narzędziem w pracy nauczyciela, ułatwiającym i porządkującym pracę na lekcji. Z pewnością nie zastąpią one strategii oceniania kształtującego. Tutaj zainteresowanych odsyłam na stronę Internetowej Akademii NAI albo zachęcam do sięgnięcia po pozycje książkowe Pani Danuty Sterny pt. ,,Ocenianie Kształtujące w praktyce” lub „Uczę (się) w szkole”, które od kilku lat są moimi drogowskazami w sprawach oceniania kształtującego. Natomiast na łamach tego artykułu chciałam podzielić się pomysłami na wyk...