Podstawy metody profesora Hajnego
Profesor jako mały chłopiec miał duże problemy ze zrozumieniem matematyki i wtedy jego ojciec, nauczyciel tego przedmiotu, postanowił mu pomóc, tworząc podwaliny pod rozwój metody. Profesor rozwinął teorię modeli standardowych i przekształcił ją w ciągu ostatnich dziesięciu lat, wraz z praską grupą badawczą, w edukację matematyczną zorientowaną na proces. Ta nowa strategia nauczania funkcjonuje obecnie w wielu szkołach Republiki Czeskiej. Poznałyśmy metodę profesora Hejnego poprzez uczestnictwo w trzech stopniach Szkoły Letniej w Czechach. W swojej pracy od trzech lat wprowadzamy elementy metody poprzez działania innowacyjne. Metoda ta jest adresowana do wszystkich dzieci i można ją stosować od najmłodszych lat, opiera się bowiem na tym, co dziecku bliskie i przyjazne. Wszystkie wiadomości zawarte w metodzie są pogrupowane w tzw. Środowiska, będące u nas odpowiednikami działów w matematyce.
REKLAMA
Te Środowiska to m. in.: „Krokowanie”, ,,Dziadek Leśny”, ,,Klocki”, ,,Węże”, ,,Sąsiedzi”, ,,Rodzina”, ,,Ścieżki Rowerowe” i wiele innych. W metodzie wyeliminowany jest model „nauczyciel pyta, uczeń odpowiada”. W zamian uczniowie zdobywają wiedzę poprzez dyskusje matematyczne i logiczne argumentowanie, wnioskowanie i wzajemną współpracę. Popełniając błędy, uczniowie analizują je oraz samodzielnie korygują. Ten sp...