Dołącz do nas

Życie Szkoły

Autor Breguła Izabela

Powody i sposoby prowokowania uczniów do twórczego myślenia i działania

„Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona” Albert Einstein

George Land i Beth Jarman przeprowadzili w 1968 r. z udziałem 1600 dzieci (w wieku 3–5 lat) badania naukowe nad kreatywnością1, posługując się tym samym narzędziem badawczym, które NASA opracowało w celu wytypowania najbardziej innowacyjnych inżynierów i naukowców. Wyniki pracy badaczy ukazały szereg interesujących i zaskakujących wniosków, a zarazem niepokojących prawidłowości. Ustalono, że dzieci w wieku 3-5 lat w 98% są kreatywne na poziomie geniuszu. Badanie dwukrotnie powtórzono na tych samych dzieciach po kilku latach i okazało się, że pośród 10-letnich dzieci już tylko 32% zachowało wysoki poziom kreatywności, natomiast badania podłużne w grupie 15-latków ukazały, że wynik spadł do 12%. Badania przeprowadzone tym samym testem na grupie 280 tysięcy osób dorosłych wykazały, że tylko 2% osób przejawiało kreatywność.

Uogólnienie wyników badań pozwala stwierdzić, że większość z nas rodzi się z satysfa...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 94% treści

  • VII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

  • Kreatywne podejście do matematyki w edukacji wczesnoszkolnej. Praca ze środowiskiem „Rodzina” według metody Profesora Milana Hejnego